Kathrine Høj Andersen

Blå bog

  • Bor i Nørresundby med sin familie, men hun er oprindeligt fra København.
  • Når hun ikke står på scenen, så kreerer hun gerne små keramik-mesterværker på hendes eget lille værksted hjemme eller traver byen tynd med familiens hund.
  • Uddannet fra Skuespillerskolen ved Århus Teater i 2005. Hun har været på Aalborg Teater ad to omgange – først fra 2005-2009. Hun vendte igen næsen mod teatret i 2017, og hun har været her lige siden.
  • På Aalborg Teater har hun spillet mange forestillinger efterhånden. Blandt andet Romeo og Julie, Aftenlandet, Et juleeventyr, Medarbejderudviklingssangen, Kejserens nye klæder, Sexpol, Et dukkehjem, Kød, Snefald og Laser og Pjalter.
  • Er medstifter af Teater Stuk, som er et lille projektteater uden fast scene, som producerer ny dansk dramatik. Alle projekter er samtidsteater. Forestillingen Medarbejderudviklingssangen på Mindste Scene var et samarbejde mellem Aalborg Teater og Teater Stuk.

Læser lydbøger, laver podcasts og speak på hoejspeak.dk, hvilket teatret også nyder godt af.

Bag scenen med Katrine

Har du en rutine, før du skal på scenen?

”Jeg har altid lavet meget yoga – mødt tidligt ind, spist aftensmad og lavet yoga. Efter jeg har fået børn, kommer jeg nogle gange drønende ind ad døren lige til tiden, men jeg vil gerne have i hvert fald en times tid til at sidde og sminke og lande – meget af forberedelsen ligger for mig i den forvandlingsproces. Det kan tit tage lang tid, hvis jeg skal sidde og flade mit hår eller lave store krøller, men jeg synes, det er en god forberedelse.

Derudover danser jeg også tit for at varme kroppen op, men det kommer lidt an på, hvilken forestilling det er.”

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?   

”Hmm, mit hjerte banker for alle forestillinger, der er ny dansk dramatik. Vi lavede en forestilling, der hed Kød, der handlede om danskernes forhold til kød, som var sindssygt spændende at lave. Vi lavede også Aftenlandet, som handlede om flygtningekrisen.

Vi har også lavet den forestilling, der hed Medarbejderudviklingssangen i et samarbejde med Teater Stuk, som er mit eget lille teater. Den forestilling skulle også sætte fokus på den ubalance, der kan være i arbejds- og familieliv. Den var også på Mindste Scene, og det med at være så tæt på publikum er noget af det, jeg elsker allermest. Det samme gør sig gældende for Lille Scene-forestillinger – det er nok mine favoritscener.

Det er også spændende at være i dialog med publikum bagefter og høre, om de kan genkende sig selv eller føler, at de er blevet spejlet eller provokeret eller noget andet.”

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?  

”Jeg er vanvittig glad for at være en del af ensemblet. Vi har et fællesskab, hvor vi udvikler noget sammen, bliver bedre sammen og får et fælles sprog. Som freelancer starter man forfra i en ny proces hver gang. Mange af de andre steder, jeg har arbejdet, der er folk tit videre, for de har lidt mere travlt. Det er en stor kvalitet, at vi her med hinanden.

Teatret har et godt ry i branchen, så skuespillere vil gerne være her. Det er også nogle gode mennesker, der er her. Vi får allesammen store roller, små roller og udfordringer, når vi trænger til det – jeg er glad for, at jeg ikke skal lægge det puslespil. Det fungerer godt med fordelingen.”

Er der en bestemt genre, du godt kan lide at spille?    

”Lige så meget som jeg elsker ny dansk dramatik, så elsker jeg også klassikerne. Det er vidunderligt at kunne forsvinde ind i fiktionen og være noget andet. Jeg elsker at spille de stereotype karakterer, der ligger langt væk fra min egen person. Det fineste, jeg synes, jeg kan opnå, er hvis folk ikke kan genkende mig i en rolle. Så er det rigtig sjovt.

Jeg kan også godt lide både at få folk til at græde i det helt store drama, men også at få dem til at grine med noget fis og ballade. Hvis man kan have begge ting med i en forestilling, er det fedt. Børneforestillinger er ofte rigtig gode, for der må man gerne lave magi, store billeder og store karakterer – det kunne voksenteater måske lære lidt af?”

I teateret med Kathrine

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret? 

”Gå i teatret. Det er ligesom at smage på noget mad, som du ikke har smagt før. Man skal opleve det, for at forstå, hvad det er. Og så vil jeg sige: Det er ikke farligt. Der er måske nogen, der har et bestemt billede af teatret som noget gammeldags – men vi er jo selv bare mennesker, der laver noget, som vi godt kan lide.

Nogen siger, at teater ikke er for alle, men jeg tror alligevel, at det er for de fleste. Hvis du aldrig har været i teatret, så start med en familieforestilling. De kan tit overraske med deres barnlige magi, som mange elsker, men som vi godt kan glemme.

Du skal bare opleve det intuitivt, og uanset hvordan du oplever det, så er det godt nok. Der findes ingen forkromet sandhed. Nyd, at du ikke kan sætte to streger under det. Se, hvad det gør for dig.”

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

”Jeg håber, at publikum bliver ramt. Og på en eller anden måde oplever noget ægte og nærværende. Det er jo dét, det gør teater anderledes end film. Vi er lige her og nu, og vi trækker vejret sammen og laver et univers eller skaber en fortælling, som vi og publikum kan give sig hen til sammen. Så kan folk slippe deres hverdag og tage med os ind i en anden virkelighed.

Det er også forskelligt fra koncerter eller andre liveoplevelser, der handler om artisten, på den måde, at her handler det ikke om os. Jeg stiller mig ikke på scenen og siger, ’jeg er en stjerne’ – jeg prøver virkelig bare at sige ’jeg er dig, og prøv at se, hvis det her også var dig’. Jeg vil gerne åbne døre for nye perspektiver, som man kan se sig selv i.”

Hvad betyder teater for dig?   

”Det er hele mit liv. Det er mit arbejde, og det er min mands arbejde. Vores børn vokser op med teater, og det er en livsstil med skæve arbejdstider, så de har også altid været meget med. Jeg elsker arbejdet, for jeg føler mig som en forsker, der hele tiden undersøger og prøver at forstå andre mennesker, deres problemer og sætte sig ind i, hvordan verden hænger sammen. Og det bedste ved det hele er at dele det med publikum.

Jeg bliver ekspert på mange områder i forbindelse med forskellige forestillinger – krig og krigens parter, pædofili, medarbejderudvikling og ledelse og med Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet klasse, køn og seksualitet. At få lov at lære og dykke ned i andres perspektiver, det kan jeg virkelig godt lide. Det er et vildt spændende at arbejde på den måde.”

Stemningsbilleder fra forestillinger Kathrine Høj Andersen har medvirket i:

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater