Jørgen W. Larsen

Blå bog

  • Bor i Nørresundby med sin kone. De har sammen en datter, der for tiden bor for i Århus.
  • Er først uddannet fotograf men har siden skiftet kameraet ud med scenegulvet.
  • Har været på Aalborg Teater siden 1993 – selv siger han dog, at det kun føles som 5 år siden, han startede.
  • På Aalborg Teater har Jørgen bl.a. medvirket i Junglebogen, Guys and Dolls, Troldmanden fra Oz, Kirsebærhaven, Indenfor murene, Cabaret, Sommer i Tyrol, Aftenlandet, Snefald og Laser og Pjalter.
  • Har også beskæftiget sig med instruktion og iscenesættelse på Aalborg Teater: bl.a. Jacques Brel – lever, Bokseren og violinistinden, Solen er der altid, Lykkehjulet, Jesus, min søn og Skærmydsler.
  • Er desuden ophavsmand og vært for Larsens Teatersuppe, der er Aalborg Teaters tilbagevendende og meget velbesøgte suppeteater-koncept.
  • Modtog legatet Årets skuespiller i Nordjylland 2023.

Bag scenen med Jørgen

Har du en rutine, før du skal på scenen?

“Det er meget forskelligt. Jeg har spillet små roller, hvor det bare var noget, jeg gjorde uden så meget forberedelse hver aften, men er der tale om større roller, er det anderledes.

Jeg har f.eks. et krav til garderoben – der skal være stille. Andre skal have afløb for en masse energi, og så er der fuld diskotek. Nogle mødes også før forestillingen, men det har jeg erkendt, at det ikke er for mig. Mit tøj til forestillingen skal også placeres, og måske min krop skal varmes op. Her har jeg en perfekt genvej til det: et varmt bad.

Efter en forestilling er der også rutiner: Vi skal i bad og måske have en øl. Det lyder måske underligt, men det sker jo, at man har båret rundt på konflikter og psykiske ting i flere timer på scenen. Så kan man både mentalt og fysisk skylle forestillingen af sig.”

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?   

“Jeg husker særligt forestillingen Inden for murene under Morten Kirkskovs ledelse og instruktion. Jeg fik lov til at spille en hel akt sammen med Henning Jensen, og det var en stor oplevelse. Teksten var pissegod, instruktionen ligeså, og Henning og jeg havde det så fedt sammen. Det var så helstøbt på en mærkelig måde, og det svingede som et godt stykke musik. Vi lavede den ene gennemspilning efter den anden, og vi var lige ved at blive sindssyge. Men til premieren sad alt lige i skabet, og alle var ovenpå. Store Scene var fyldt hver aften, og det gør en stor forskel.

Laser og pjalter var også en drøm, der gik i opfyldelse. Den har jeg drømt om i flere år. Det var en milepæl for mig. Jeg tænker ikke så meget i roller, for jeg nyder hele processen uanset om det er en hovedrolle eller ej. Jeg er aldrig gået efter en hovedrolle, men de heldigvis alligevel kommet til mig alligevel. Det mest magiske er for mig – også som publikum – stadigvæk, når tæppet begynder at gå op. Det interessante er mødet med publikum og arbejdet med at skabe troværdigt liv på scenen.”

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?  

“Vi samles altid efter en forestilling og bruger 5 minutter på at løbe igennem, hvordan alting gik – skal nogen gå tre skridt til højre i en bestemt scene f.eks. Det er ganske kort, men det er effektivt, og det siger noget om den holdånd, der hersker i ensemblet.

Jeg har været her i snart 30 år, men det føles nærmere som 5. Aalborg Teaters formål er vigtigt, og jeg synes, at det er sjovt at gå på arbejde. Når der løbende kommer nye kolleger og chefer, så bærer jeg ikke rundt på, at jeg har været her i så længe, eller at jeg har været skuespiller i 43 år.

Det lyder jo helt absurd at sige højt og tænke på, men det er grunden til, at jeg kan blive ved. Man kan ikke gøre, som man gjorde. Det er forfra og nyt hver eneste gang. Mange oplever et dilemma i forhold til karriere og at rejse – for vi har det skidegodt her. Derfor har jeg egentlig aldrig haft den trang til København og store film og roller.”

Er der en bestemt genre, du godt kan lide at spille?    

“Nej – for mig skal det bare ikke være dumt, plat eller alt for overfladisk. Det skal være ordentligt. Jeg har spillet masser af musikforestillinger. Jeg er tidligere musiker, og jeg har også spillet med i orkesteret flere gange. Derudover kan jeg synge, tale et rum op og huske mine replikker, så alle de kompetencer tilsammen gør mig ret alsidig.

For nogle år siden lavede vi Sommer i Tyrol, og den forestilling blev lavet så krøllet og mærkeligt og sjovt, og folk elskede det. Selvom man kan sige, at det måske er dårlig smag, så blev det lige knækket – det fik en ekstra dimension på den måde. Det synes jeg er skidesjovt, og så bliver det guld værd.”

I teateret med Jørgen

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret?

“Sluk telefonen, og giv det en chance. Prøv ikke at have fordomme om, hvad teater er. Jeg tror f.eks. det er løgn, at unge mennesker kun er til elektronisk musik. Man skal i stedet gå ind og sætte sig med nysgerrighed og åbenhed overfor, hvad det er for noget, og hvad det kan gøre.

Måske man er uheldig at opdage, at det fik jeg sgu ikke noget ud af, og det er selvfølgelig ærgerligt, men kan man også få en kæmpe oplevelse. Det er forskelligt fra en koncert på den måde, at der ved du, hvad du får, og du kender sangene. Her skal man komme og være nysgerrig og blive udfordret.

 Jeg tror også, at det er derfor, at 3. Stop fra Gug er en stor succes, for der ved publikum ikke, hvad der venter dem, men de ved, at det bliver sjovt.”

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

Jeg håber, at de oplever noget. Og at det, de oplever, skubber lidt til deres fantasi og oplevelse af tingene. Det kommer an på forestillingen, hvad budskabet er, men det synes jeg, er det vigtigste.

I min rolle i Laser og Pjalter håbede jeg på at kunne sige lidt om medmenneskelighed. Selvom forestillingen er gammel. Måske vi er medmenneskelige nok og har det fint i Danmark, men sådan er det ikke andre steder i verden.

Jeg prøver at få folk til at udvide deres horisont med nye perspektiver – jeg tænker ikke på det, når jeg står og spiller en rolle, men sådan helt generelt er det, hvad jeg håber, at folk vil tage med sig.”

Hvad betyder teater for dig?   

“Teater er scenekunst for mig. Det er en institution, der er støttet af kulturministeriet og delvist politisk styret. Vi er sat i verden for at give folk nogle fif til, hvordan de ellers kan leve deres liv. Vi kan åbne deres verdenssyn ved f.eks. at spille nogle forfattere, som gør det. Det synes jeg er hamrende vigtigt, for det glemmer vi tit. Vi lever i en verden med mange muligheder for underholdning, men teaterkunst kan bidrage med dannelse og perspektiver på livet.

Aalborg Teater er et kulturhus. Vi skal servere kultur i Nordjylland og være med at præge egnen. Give folk nogle forskellige portrætter af dem selv. Det er derfor, vi er her som landsdelsscene.”

Hvilken forestilling må man ikke gå glip af i sæson 23/34 på Aalborg Teater?

“Man skulle ikke have været gået glip af Laser og Pjalter. Det er en klassiker, der sjældent bliver spillet, og vi har så gode musikere… Spørg til side nu – man skal ikke gå glip af Maskerade, der forhåbentlig bliver en fantastisk familieforestilling. Der er også en lille smule jul i den forestilling.

Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet er jeg også spændt på. Og til Høstsonaten kommer Kirsten Olesen og spiller med, hvilket jeg glæder mig til. Jeg kender hende ikke, men hun er jo en stjerne.

Køb et årskort er mit råd – det er den billigste måde at se det hele på.“

Stemningsbilleder fra forestillinger Jørgen W. Larsen har medvirket i:

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater