Baseret på Virginia Woolfs banebrydende værk om køn og identitet
Hvad betyder det for vores identitet, når køn og kønsroller bliver sat til debat?
Midt i en tid, fyldt med me too og wokeness, vil vi sammen udforske og undersøge kønnets betydning – for livet, for kærligheden og for vores identitet som mennesker.
Med denne forestilling på Lille Scene kaster vi et dristigt og betagende blik på Virginia Woolfs historiske værk Orlando. Skrevet i 1928 som et resultat af forfatterens dengang vovede lesbiske forhold til en kollega, trods det, at de begge var godt gift. Med mænd.
Den unge poet Orlando, der er født som adelsmand i 1500-tallets England, ældes på mystisk vis ikke som andre mennesker. Til gengæld skifter han køn. En morgen vågner han simpelthen som kvinde. Og må derfra forsøge at finde svaret på, hvem han – eller hun – egentlig er.
Således ikke fanget af en given tidsånds snærende bånd, men igennem en handling, der udspiller sig over flere århundreder, inviterer vi netop nu, i vores tid, til en fælles udforskning af nogle af livets eksistentielle spørgsmål. Hvad betyder køn i vores søgen efter identitet?
Hvad ER køn i det hele taget – og hvordan manifesterer kønnet sig? Frit flydende. Udvisket. Opløst. Eller markant og skærpet i en poetisk forståelse af verden og vi mennesker, der er i den.
Spilledage
Årskort til Aalborg Teater
Årskortet gælder fra købsdato og et helt år frem. Med et årskort kan du se alle Aalborg Teaters egne forestillinger én gang og får halv pris på gæstespil.
Du booker selv dine billetter på vores hjemmeside – og du bestemmer selv, hvornår du ønsker at se en forestilling, samt hvor i salen du gerne vil sidde.
Forestillingen er baseret på historien Orlando af Virginia Woolf oversat af Karsten Sand Iversen, udgivet af Gyldendal, produceret i samarbejde med Gyldendal Group Agency.
Jeg manglede lidt af euforien, det blide, smukke og skønne i fluiditeten.
Og savnede at se nogle af kontrasterne fra Orlando’s tidligere liv som ung mand, og igen noget af det intime og nærværende mellem Orli og begge tidspunkter denne havde elskere.
Men jeg var glad for det kitschede, føler behovet for det presserende, og synes det var respektfuldt på en måde, i og med at emnerne har hjemme i akavetheden, ofte.
Nogle gange forstod jeg ikke hvad der foregik, eller følte mig overrasket på en sær måde, hvor jeg savnede en mere personlig rød tråd. Tror den kunne have brugt en mere storslået udfoldelse. Måske? Jeg kunne godt lide når det var lidt plat.
25. May 2024
Marie Bjerring
Gode skuespilpræstationer og glimtvise tankevækkende pointer. Tænk, hvad de ikke kunne have fået ud af et godt manuskript!
21. May 2024
Thorkild Jensen
En spændende historie om køn, tid og sted, men også en krævende forestilling for os publikummer! Vi måtte selv finde nogle af løsningerne – hvis de var der. Flotte kostumer og fine skuespilpræsentationer.
19. May 2024
Benedicte
Sej, sej, sej!!
18. May 2024
Niels Erik Høybye
Nok den største skæver jeg har oplevet på Aalborg teater i mange år
17. May 2024
Rikke Albrektsen
Berigende og berusende. En farverig og fantastisk forestilling!