Larm i kulissen

Forestillinger

Larm i kulissen af Michael Frayn
Det er ikke let at lave teater, slet ikke komedier. Men det kan være ustyrligt morsomt at se på, når nogen mislykkes med at spille komedie, og det er netop hvad man får mulighed for i Larm i Kulissen, hvor vi følger en engelsk teatertrup og dens genvordigheder med at indøve og opføre den middelmådige farce Klædt af til skindet.

Vi møder skuespillerne til generalprøven, og her prøver instruktøren desperat at få dem til at huske replikker, stikord, ind- og udgange, og ikke mindst rekvisitter, heriblandt mange tallerkener med sardiner.

Han driver skuespillere, teknikere og sig selv til totalt vanvid. Nogle uger senere oplever vi stykket fra kulissen; kærlighedsaffærer, jalousi og alkohol trænger sig på, imens forestillingsleder og regissør fortvivlet forsøger at få forestillingen afviklet. Til sidst oplever vi forestillingen som publikum, og det bliver tydeligt, at kaosset i kulissen nu også har bredt sig til scenen. Skuespillerne forsøger at dække over kaosset, men inden længe bliver de tvunget til at forlade stykkets plot og improvisere efter bedste evne.

  • Billetpriser

    230 - 270 kr.

  • Unge u. 25 år

    80 kr. (weekend: ½ pris)

  • Varighed

    2 timer og 50 minutter inkl. 2 pauser

  • Premiere

    8. september 2017

  • Scene

    Lille Scene

  • Genre

    Farce

Kulturkongen.dk
Nordjyske
Ungt Teaterblod
Migogaalborg
Alletiders morsomme hæsblæsende farce med ramasjang i. Det kan absolut anbefales at se dette morsomme teaterstykke.
Alle medvirkende gør i øvrigt fremragende fyldest, og som sagt må man have den dybeste respekt for deres højoktan-indsats alle tre timer igennem.
Amerikaniseringen er noget, der er oppe og vende i mere og mere stigende grad, fordi mange elementer også påvirker det danske land – det er altså teater, der kan relatere til dig, og jeg vil vove den påstand, at du ikke behøver at forstå det for at finde det yderst underholdende – så det er bare at komme afsted, så længe det er muligt!
Det er tre timer med speederen trykket helt i bund, og man kan kun tage hatten af for den timing, indlevelse og energi som Aalborg Teaters skuespillere ligger for dagen.

Publikum mener

Lisbeth kristensen

Forestillingen var en fantastisk god oplevelse de første 2/3 af stykket. Desværre forstod jeg ikke meningen med den sidste del og havde gerne været den foruden. Skuespillerne var super gode, og dem vil jeg bestemt ikke give skylden, men derimod manuskript og instruktion. Det var desværre for langt ude efter min smag. Hvis stykket havde sluttet efter de første 2/3 af forestillingen tror jeg skuespillerne havde fået den applaus som de havde fortjent og ikke en halvlunken klapsalve som de desværre blev spist af med.

8. October 2017

Tove Sørensen

Fire stjerner til Teatercaféen, hvor vi tilbragte 2. og 3. akt. Forestillingen nåede absolut ikke at fange vores (3 pers.) interesse i 1. akt.....

7. October 2017

J. Nielsen

At se skuespillere mere eller mindre afklædte, rende rundt på scenen og tale utydeligt og simulere homosex, er ikke hvad hverken fruen eller jeg forstår ved en hyggelig fredag aften. Eller nogen som helst anden aften. Efter første akt havde vi begge mere lyst til at fransk hotdog og så hjem og se en god film. Så det gjorde vi. Spar pengene, tag i biografen eller lej en god film i stedet.

7. October 2017

Karen Germann

Bare fantastisk, sikke en ernergi skuespillerne har.

7. October 2017

NV

Meget morsomt. 3. akt kunne godt undværes. Det var indimellem svært at høre replikkerne, om det skyldtes lydsystemet er svært at sige!

6. October 2017

Eva Krog Andersen

Vi var tre personer afsted til denne Forestilling. Vi var SÅ spændte på, hvordan stykket var, da den fine scene i guld jo havde slået et kæmpe brød op. Vi forstod en anelse af første akt men synes egentlig det var ret kedeligt. Dog vil vi rose Marie for sin fantastiske måde at spille sin rolle på. Anden akt var noget bedre, og vi fik heldigvis en masse at grine af, og dte var godt, for det trængte vi til. Tredie akt kunne vi godt have undværet. Vi forstod ikke hvad meningen var med det, og vi ville ønske at vi kunne spørge om, hvad det lige var der skete der? Hvorfor stod alle mand og åd sardiner med bar røv og nøgler til aller sidst? Alle skuespillere gjorde det godt. De er vel nok dygtige til a spille teater, så,hvis bare teaterstykker var lige så gode som skuespillerne, så ville det være succes Ove alle grænser, men desværre er det ikke tilfældet. De tre stjerner er til skuespillerne, som gør det halve, og ingen stjerner til stykket :(

6. October 2017

christianlarsen@bierstedaf.dk

Trods larm i kulissen sov jeg under store dele af forestillingen. Skuespillerne talte så utydeligt, at man havde svært ved at høre. Passagen med videoskærmen var alt for lang og uklar

6. October 2017

Dorte

Stykket var i tre akter. Det sjoveste var anden akt. Første akt var noget blandet men tredje akt syntes vi ikke om.

6. October 2017

Merete og Jan Ottosen

Dejligt, med et godt grin.

6. October 2017

Herbert Fischer

Vi gik efter første akt. Øv og det var første gang i alle de år vi er kommet i Aalborg Teater. Vedgår gerne at vi var fire er ikke fattede meget..............

5. October 2017

Inge frederiksen

Vi var index og se denne forestilling I går...og syntes at den var usædvanlig dårlig ,vi var nød til at gå i pausen da det er anden Forestilling vi går fra i pausen vil vi overveje om det er vær at forsætte trods mange år på teatre .

5. October 2017

Lise Froulund

En dejlig aften i teatret. Inden forestillingen tænkte jeg, at 3 timer er lang tid, men tiden fløj afsted. Der var meget forskel på de forskellige settings. 1. akt lidt forvirret, men morsom hen ad vejen. 2. akt var absolut var den morsomste 3. akt lidt rodet, men tankevækkende. Så absolut en forestilling der er værd at se, hvis man tør slippe sit strukturerede liv, give los og slippe latteren løs. Stor ros til de dygtige skuespillere.

5. October 2017

Per Vestergaard

God og sjov oplevelse, dog synes jeg, at slutningen var mindre god, forstod den simpelhen ikke, stykket var rigtig sjov og godt spillet, der blev grinnet og klappet, så for mig blev afslutningen, en flad fornemmelse, det ændre dog ikke ved, at jeg anbefaler stykket, hvis man vil have en sjov aften:-)

4. October 2017

Lisbeth Vester

Allerede fra første person på scenen var tonen jo slået an til resten af aftenen. En fantastisk præstation af skuespillerne, og lattermusklerne fik sig rørt. En helt igennem dejlig aften. Tak for det.

4. October 2017

Charlotte

Forestillingen var helt vildt sjov og især "Poppy" spillede rigtig godt!!

4. October 2017

ivar knudsen

god, dog lidt for lang, 3. akt kunne godt undværes

4. October 2017

Johan

Morsom, fantastisk skuespil og godt synkroniseret.

27. September 2017

Jørn Andersson

Der bliver knoklet løs af skuespillerne og specielt 2akt er som en farce skal være og udføres. Ellers kan stykket ses som en pendant til makværket på Store Scene, hvor en instruktør pådutter teaterstykket en mening det ikke har; så ender det med at alle bliver klædt af til skindet og spiser sardiner.

26. September 2017

Inger Svendsen

Forestillingen var god, sjov, underholdende og skør! Den var alle pengene værd.

24. September 2017

Laura

Modigt! Virkelig seje skuespillere!!!

24. September 2017

Bettina

1. Og 2. Akt var hylende gode og morsomme. Godt skuespil, punchlines der virker, fysisk velspillende skuespillere. 3. Akt faldt. Det blev for overskruet overgearet uforståeligt. Det blev skingert og meningen forsvandt. Det er så der jeg blev efterladt.

22. September 2017

Hanne

Skuespillerne var gode, men stykket var for langt, så komikken blev efter min mening for anstrengt

21. September 2017

KIK

Festlig, fantastisk, fejende, fornøjelig fitnessforestilling.

21. September 2017

Lene Olesen

20. September 2017

Jane Zimmer

20. September 2017

Henrik

Første akt nogenlunde, men anden og tredje var ikke værd at se på.

20. September 2017

jens bjørnholt

forrygende forestilling - både ustyrlig morsom og tankevækkende. Veloplagte og dygtige skuespillere.

20. September 2017

Claus

Sublimt håndværk. Og fantastisk sjovt. Det er teater, det her. Ja, det er sært, ja det er overgearet, og ja, det er vidunderligt. Overgiv dig, og nyd det. Jeg var lidt skræmt i starten af første akt. Overdramatisk og overgearet. Men det er jo selve pointen. Og det til en perfekt kontrast til det fantastisk koreograferede og udtænkte kaos der foregår "bag scenen" i anden akt. Jeg elsker når teater ikke lefler for laveste fællesnævner, men tør lave noget "skørt". Jeg forstår også godt at forestillingen kan være for modig for nogle teatergængere, og det i sig selv er vel næsten en slags kompliment. Hvis du er til en cocktail af Halløj på Badehotellet, Benny Hill og fuldstændigt "mindblowing" timing og skuespilshåndværk, så snyd ikke dig selv for Larm i Kulissen. Og husk, i teatret må man gerne grine - det giver kun mere krudt til skuespillerne at de mærker at vi sidder derude. Jeg er nødt til at se forestillingen igen - der er så meget jeg slet ikke nåede at få med første gang. Jeg udfordrer enhver til at se bare anden akt og nå at fange alle de fantastiske gags og den vanvittige timing (..jeg tror stadig at den der flaske var fjernstyret - I kan *umuligt* have så god timing mellem så mange mennesker!) 5 ud af 6 stjerner. Og hvis du ikke er heeelt sikker på at det er noget for dig, så start med et par glas vin i teatercafeen, og giv slip. Nyd det her ensemble. Det er bestemt ikke noget man ser hver dag. Håndværk i absolut topklasse!

19. September 2017

Hanne Hulgaard

Frygtelig larm - ørebedøvende råben og smækken med døre i et væk! Jeg forlod forestillingen efter 2. pause - og jeg var ikke den eneste, der gik! Teater om teater, alt for indforstået, ganske uvedkommende - faktisk kedeligt! Den ene stjerne går til skuespilpræstationerne, der som vanligt var i helt top, super velsynkroniseret og gennem velspillet. Karikaturen af Putin var særlig velspillet. Men det kunne slet ikke opveje helheden,

19. September 2017

Sofie

Larm i kulissen vil for meget på én gang. Det forvirrer publikum, der ikke ved, hvor de skal fokusere på scenen. Skuespillerne spillede godt, men instruktionen var på ingen måde vellykket.

18. September 2017

Maria

absurd, gakket,groteskt og fedt! Ind og se det!

18. September 2017

Jane Blomhøj

Jeg vil gøre opmærksom på, at jeg i sidste del af forestillingen fik kastet en "sardin" i hovedet (panden), hvilket gav smerter både lørdag og søndag, og hvilket selvfølgelig også tog noget af fornøjelsen ved teaterbesøget. mvh Jane Blomhøj

18. September 2017

Jonna Jacobsen

Jeg syntes at det var for pjattet. Blev mere og mere irriteret over forestillingen. Kunne overhovedet ikke grine af det. Og tænkte da 3. akt skulle spilles, at man næsten ikke gad sætte sig ind i det galehus igen. Men vi gjorde det. Vi var fire personer og ale var enige om, at det vat noget forfærdeligt noget. Så efter Romeo og Julie, og nu denne forestilling, var vi alle enige om, at resten af sæsonen gerne skulle blive bedre, såfremt vi også skal komme igen til næste sæson.

18. September 2017

Lars Nielsen

Larm i kulissen regnes for et meget morsomt stykke. Men det er det ikke på Aalborg Teater. Årsagen er, at det spilles alt for overgearet.

17. September 2017

Jan Osther

Kære AAT. Vi sad godt i stolene i de tre timer forestillingen varede. Vi blev nærmest blæst omkuld af de dygtige skuespillere, som i den grad kom ud over scenekanten med deres fremragende spil! Vi følte os virkeligt godt underholdt, og fik noget med hjem at tænke over. Genialt virkemiddel at dreje scenografien 180.o rundt, så man så stykket bagfra. Meget morsom farce, med masser af drama. Anerkendelse og endeløse klapsalver fra os i O'ense

17. September 2017

Bodil Vendelev

De to stjerner er for skuespillernes gode spil. Instruktøren havde imidlertid lagt et lag uden på det oprindelige stykke, hvilket fuldstændigt styrede det den helt forkerte vej. Hvor stykket i London er morsom på grund af den stramme timing og de skarpe replikker, var denne forestilling en rodet affære med malplacerede masker af diverse ledende politikere, spandefulde af sardiner over hele gulvet og en slutning der slet ikke hang sammen med det foregående. Publikum havde sikkert sagtens kunnet forstå den satiriske tone uden al staffagen. I stedet for et stramt og skarpt stykke var vi vidne til en rodet og overfyldt oplevelse.

17. September 2017

Louise Hansen

Den var ok sjov, men som vanligt sexuelle undertoner og mere små pornografisk, hvilket Aalborg Teater desværre er blevet meget fixeret på i deres forestillinger, nye som gamle.

16. September 2017

lisbeth andersen

det var SÅ mærkeligt og SÅ sjovt - hold da op sikken en timing,sikken et arbejde og sikken et tempo..tak for det

13. September 2017

Tove Valsted Mogensen

Jeg kedede mig - ganske enkelt

13. September 2017

Annie

12. September 2017

Jesper Emil Ellekilde

Første akt var ærligt talt kedeligt - ikke engang morsomt. Måske lige bortset fra, at den alkoholiserede indbrudstyv havde en maske, der lignede Putin. Anden akt blev derimod hylende morsom og flere gange helt Dario Fo-agtig. Og endelig i tredje akt blev det vedkommende og skræmmende med den totale opløsning og den store scene, hvor alle figurer sider afklædte i mørket og spiser sardiner. Og der duftede af dåsesardiner i teatersalen! -- Hvorfor så lige sardiner i en politiker-farce ? Svaret skal måske findes i den gamle vittighed: "Den bil der må da være fra Portugal". "Hvorfor det ?". "Jo, for de sidder så sammenpresset i den som sardiner i en dåse".

10. September 2017

Carsten Simonsen

Super underholdende og velspillet

10. September 2017

Flemming simonsen

Teksten er en sjov ide - så stykket på Vendsyssel Teater for nogle år siden - og spændt på at gense det. Anden akt bedst - første og tredie lidt forstyrret af de mange figurer der kom på scenen

10. September 2017

Erik Kjær

Flot kulisse, lys og lyd. Dygtige skuespillere, som med glimrende energi spillede "røven ud af bukserne". En klassisk farce var det ikke, så latterbrølene trængte sig ikke på. I stedet var det uundgåeligt, at man gentagne gange sad og småklukkede og i øvrigt frydede sig over de unge spilleres fysiske formåen. Med en fortid med amatørteater kunne jeg nikke genkendende til de tåkrummende situationer i 1. akt og tænke: Ak, ja!

10. September 2017

SP

Hvor er der mange dygtige unge skuespiller på Aalborg teater. Vi oplevede deres energi, komik og også sangtalent i stykket. De to første akter var genialt men vi synes den sidste akt gjorde stykket lidt for langt. Scenografi og kostumerne var helt i top og meget aktuelt.

8. September 2017

AAT Klub: Spar 50 kr. pr. billet

Køb billetter til mindst tre forestillinger – så bliver du automatisk medlem af AAT Klubben og sparer 50 kr. pr. billet.

 

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Farcen skrevet bagfra

Dramatikeren Michael Frayn fik idéen til Larm i Kulissen, da han så tidligt som 1970 så en opførelse af et af sine første stykker The Two of Us – ikke fra salen, men fra kulisserne. Han fortæller, at han syntes, det var langt mere interessant og underholdende at se forestillingen siddende gemt bag sætstykker, end at se den “rigtigt” fra salen, og derfor besluttede han, at han en dag ville skrive en farce “bagfra”.

Der skulle gå tolv år før Noices Off, som er den originale titel, så dagens lys i 1982. Til gengæld blev komedien en øjeblikkelig succes, som fortsat spilles igen og igen verden over. Frayn ligger dog ikke på den lade side, men arbejder bestandigt videre på sin tekst, således at der løbende kommer nye, tilrettede, skarpere, forbedrede versioner. Det er typisk i forbindelse med store opsætninger i London og New York, at Frayn går sin succestekst igennem igen. Den version vi spiller på Aalborg Teater er således en redigeret version fra 2013. Vi glæder os til at se, hvad det overvejende unge hold skuespillere får ud af denne hæsblæsende tour de farce – skrevet bagfra.

Medvirkende

Instruktør Anja Behrens om Larm i kulissen

Instruktør Anja Behrens om Larm i kulissen

Anja Behrens undersøger underholdningsteater – læs om hendes tanker her
Hvorfor laver vi Larm i kulissen?

Vi befinder os i en tid hvor vi bliver konfronteres med et negativt verdensbillede og det bliver stadig sværere for os at definere og skelne mellem realitet og løgn. Hvad er endnu sandt i verden, hvad kan jeg fortsat tro på, hvad har til stadighed betydning, hvad berører mig og hvad er min mission i livet?

Min iagttagelse er, at underholdningens nødvendighed er blevet større, at underholdningen må skabe et rum, hvor man kan undslippe tomheden og desorienteringen, hvor man ikke sidder over for katastrofen og hvor der endelig er plads til latter, lethed og enkelhed. Et absurd og også farligt moment, fordi mennesket holder op med at forholde sig til og granske sig selv og sine omgivelser.

I kunsten er vi konfronteret med, at publikum udebliver, når det bliver for tungt, kompleks og smerteligt. Det er med andre ord ikke let at arbejde som kunstner, da det eksistentielle, dybden, alvoren og granskningen ofte er vigtige momenter, som driver kunst fremad. Hvor kan kunst og underholdningen mødes? Begge har brug for hinanden. Netop dette moment har jeg lyst til at undersøge og derfor har jeg lyst til at arbejde med Larm i kulissen!

Farcens klassiker, en fantastisk komponeret farce. Et underholdningens mesterværk.

At det lykkes for mig og os at dykke ned i en underholdningsundersøgelse, netop fordi det er så aktuelt og fordi det forvirrer og udfordrer mig personligt, ja næsten provokerer mig. Ja, hvordan kan jeg søge efter nødvendighedens moment i underholdningen, hvordan kan jeg personligt involvere mig, uden at forfalde til latterlighedens eller arrogancens distance?

Første gang jeg læste Larm i Kulissen, berørte særligt to sætninger mig:

Det her hus er uhyggeligt (’hus’ står her som et symbol på verden).
Verden går i stykker.

Desuden har jeg fra begyndelsen fundet spillet i spillet i spillet inspirerende, masken bag masken bag masken. Som allerede Shakespeare sagde det: Hele verden er en scene og alle kvinder og mænd blot spillere; de optræder og træder så af igen.

Dramaturgien fra første til anden og til tredje akt er meget spændende. Her finder jeg især transformationen fra farce til det absurde, groteske og videre til aggression og den lurende intethed fascinerende. Og hvordan denne transformation vil indvirke på latteren.

Første akt oplever jeg som 100% farce. Her siger man fuldstændig ja til underholdningen, her er målet at lave den bedste af alle farcer og at dykke ned i en underholdningens verden sammen med publikum, hvor man ubesværet kan og må grine, hvor man glemmer tungheden og kan give slip. En farce, som har til mål at underholde publikum ved at give det usandsynlige eller ekstravagante, men ofte tænkelige situationer, forklædninger og forvekslinger. Sproglig humor inklusive ordspil og seksuelle antydninger, og et hurtigt tempo, som i løbet af stykket bliver endnu hurtigere.

I anden og tredje akt dykker vi så mere og mere ned i det absurdes og groteskes verden. Som vil vise verdens sindsfrihed og de orienteringsløse mennesker heri.

Den truende intethed ligger til grund for det groteske. Men idet det indgår i et kunstnerisk spil, indfanges det nihilistiske øjeblik, således at Wolfgang Kayser, en tysk dramaturg kan sige: ”Brugen af det groteske er forsøget på at afvise og tiltrække det dæmoniske i verden.” Han definerer det groteske som ”fremmedgjort verden, hvori vores orientering svigter.

Indtil intethedens øjeblik. Selvkonfrontationen. Hvad det end er. Jeg har ingen anelse om, hvor vi ender.

Jeg ønsker mig en emotionel rejse med latteren. Den lyse, muntre latter hen til den mere ho ho ho-agtige latter, som bliver siddende i halsen – den latter, som ikke længere er sjov.

PS: Ordet farce er oprindeligt et kulinarisk udtryk, der betegner en fyldning af finthakket kød.

Holdet bag

Forfatter
Michael Frayn

Instruktør
Anja Behrens

Scenograf
Nathalie Mellbye

Lysdesigner
Kasper Daugberg

Lyddesigner
Jonas Hvid

Bemærk
Der anvendes stroboskoplys og røg i forestillingen

Vil du vide mere?