Larm i kulissen

Forestillinger

En vanvittig farce om panikken bag scenen mens alt går galt på scenen
Det er ikke let at lave teater, slet ikke komedier. Men det kan være ustyrligt morsomt at se på, når nogen mislykkes med at spille komedie, og det er netop hvad man får mulighed for i Larm i Kulissen, hvor vi følger en engelsk teatertrup og dens genvordigheder med at indøve og opføre den middelmådige farce Klædt af til skindet.

Vi møder skuespillerne til generalprøven, og her prøver instruktøren desperat at få dem til at huske replikker, stikord, ind- og udgange, og ikke mindst rekvisitter, heriblandt mange tallerkener med sardiner.

Han driver skuespillere, teknikere og sig selv til totalt vanvid. Nogle uger senere oplever vi stykket fra kulissen; kærlighedsaffærer, jalousi og alkohol trænger sig på, imens forestillingsleder og regissør fortvivlet forsøger at få forestillingen afviklet. Til sidst oplever vi forestillingen som publikum, og det bliver tydeligt, at kaosset i kulissen nu også har bredt sig til scenen. Skuespillerne forsøger at dække over kaosset, men inden længe bliver de tvunget til at forlade stykkets plot og improvisere efter bedste evne.

  • Billetpriser

    230 - 270 kr.

  • Unge u. 25 år

    80 kr. (weekend: ½ pris)

  • Premiere

    8. september 2017

  • Sidste spilledag

    7. oktober 2017

  • Scene

    Lille Scene

  • Genre

    Farce

Spilledage

Køb billet til Larm i kulissen

Køb billet

AAT Klub: Spar 50 kr. pr. billet

Køb billetter til mindst tre forestillinger – så bliver du automatisk medlem af AAT Klubben og sparer 50 kr. pr. billet.

 

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Farcen skrevet bagfra

Dramatikeren Michael Frayn fik idéen til Larm i Kulissen, da han så tidligt som 1970 så en opførelse af et af sine første stykker The Two of Us – ikke fra salen, men fra kulisserne. Han fortæller, at han syntes, det var langt mere interessant og underholdende at se forestillingen siddende gemt bag sætstykker, end at se den “rigtigt” fra salen, og derfor besluttede han, at han en dag ville skrive en farce “bagfra”.

Der skulle gå tolv år før Noices Off, som er den originale titel, så dagens lys i 1982. Til gengæld blev komedien en øjeblikkelig succes, som fortsat spilles igen og igen verden over. Frayn ligger dog ikke på den lade side, men arbejder bestandigt videre på sin tekst, således at der løbende kommer nye, tilrettede, skarpere, forbedrede versioner. Det er typisk i forbindelse med store opsætninger i London og New York, at Frayn går sin succestekst igennem igen. Den version vi spiller på Aalborg Teater er således en redigeret version fra 2013. Vi glæder os til at se, hvad det overvejende unge hold skuespillere får ud af denne hæsblæsende tour de farce – skrevet bagfra.

Medvirkende

Instruktør Anja Behrens om Larm i kulissen

Instruktør Anja Behrens om Larm i kulissen

Anja Behrens undersøger underholdningsteater – læs om hendes tanker her
Hvorfor laver vi Larm i kulissen?

Vi befinder os i en tid hvor vi bliver konfronteres med et negativt verdensbillede og det bliver stadig sværere for os at definere og skelne mellem realitet og løgn. Hvad er endnu sandt i verden, hvad kan jeg fortsat tro på, hvad har til stadighed betydning, hvad berører mig og hvad er min mission i livet?

Min iagttagelse er, at underholdningens nødvendighed er blevet større, at underholdningen må skabe et rum, hvor man kan undslippe tomheden og desorienteringen, hvor man ikke sidder over for katastrofen og hvor der endelig er plads til latter, lethed og enkelhed. Et absurd og også farligt moment, fordi mennesket holder op med at forholde sig til og granske sig selv og sine omgivelser.

I kunsten er vi konfronteret med, at publikum udebliver, når det bliver for tungt, kompleks og smerteligt. Det er med andre ord ikke let at arbejde som kunstner, da det eksistentielle, dybden, alvoren og granskningen ofte er vigtige momenter, som driver kunst fremad. Hvor kan kunst og underholdningen mødes? Begge har brug for hinanden. Netop dette moment har jeg lyst til at undersøge og derfor har jeg lyst til at arbejde med Larm i kulissen!

Farcens klassiker, en fantastisk komponeret farce. Et underholdningens mesterværk.

At det lykkes for mig og os at dykke ned i en underholdningsundersøgelse, netop fordi det er så aktuelt og fordi det forvirrer og udfordrer mig personligt, ja næsten provokerer mig. Ja, hvordan kan jeg søge efter nødvendighedens moment i underholdningen, hvordan kan jeg personligt involvere mig, uden at forfalde til latterlighedens eller arrogancens distance?

Første gang jeg læste Larm i Kulissen, berørte særligt to sætninger mig:

Det her hus er uhyggeligt (’hus’ står her som et symbol på verden).
Verden går i stykker.

Desuden har jeg fra begyndelsen fundet spillet i spillet i spillet inspirerende, masken bag masken bag masken. Som allerede Shakespeare sagde det: Hele verden er en scene og alle kvinder og mænd blot spillere; de optræder og træder så af igen.

Dramaturgien fra første til anden og til tredje akt er meget spændende. Her finder jeg især transformationen fra farce til det absurde, groteske og videre til aggression og den lurende intethed fascinerende. Og hvordan denne transformation vil indvirke på latteren.

Første akt oplever jeg som 100% farce. Her siger man fuldstændig ja til underholdningen, her er målet at lave den bedste af alle farcer og at dykke ned i en underholdningens verden sammen med publikum, hvor man ubesværet kan og må grine, hvor man glemmer tungheden og kan give slip. En farce, som har til mål at underholde publikum ved at give det usandsynlige eller ekstravagante, men ofte tænkelige situationer, forklædninger og forvekslinger. Sproglig humor inklusive ordspil og seksuelle antydninger, og et hurtigt tempo, som i løbet af stykket bliver endnu hurtigere.

I anden og tredje akt dykker vi så mere og mere ned i det absurdes og groteskes verden. Som vil vise verdens sindsfrihed og de orienteringsløse mennesker heri.

Den truende intethed ligger til grund for det groteske. Men idet det indgår i et kunstnerisk spil, indfanges det nihilistiske øjeblik, således at Wolfgang Kayser, en tysk dramaturg kan sige: ”Brugen af det groteske er forsøget på at afvise og tiltrække det dæmoniske i verden.” Han definerer det groteske som ”fremmedgjort verden, hvori vores orientering svigter.

Indtil intethedens øjeblik. Selvkonfrontationen. Hvad det end er. Jeg har ingen anelse om, hvor vi ender.

Jeg ønsker mig en emotionel rejse med latteren. Den lyse, muntre latter hen til den mere ho ho ho-agtige latter, som bliver siddende i halsen – den latter, som ikke længere er sjov.

PS: Ordet farce er oprindeligt et kulinarisk udtryk, der betegner en fyldning af finthakket kød.

Holdet bag

Forfatter
Michael Frayn

Instruktør
Anja Behrens

Scenograf
Nathalie Mellbye

Lysdesigner
Kasper Daugberg

Lyddesigner
Jonas Hvid

Vil du vide mere?