Kreditorer

Forestillinger

Hævndrama om kærlighedens pris
I dag hvor ægteskabet som institution er mere skrøbeligt end nogensinde og skilsmisser mere reglen end undtagelsen, er Strindbergs psykologiske thriller stadig højaktuel.

Sygelig jalousi 
Det kendte kunstnerpar, den fraskilte og frigjorte Tekla og hendes nye og unge kunstnermand, Adolf har indlogeret sig på et mondænt badehotel. Med skjulte bagtanker og en hemmelig dagsorden tjekker Teklas forsmåede og hævngerrige eksmand ind på samme hotel.

Tilsyneladende tilfældigt opsøges Adolf af Gustav, der spørger ind til Adolfs stormfulde ægteskab, og gradvist får Gustav held til at smitte Adolf med sin egen paranoia, så Adolf til sidst tvivler på Teklas kærlighed til ham.

  • Billetpriser

    200 kr.

  • Unge u. 25 år el. studerende

    80 kr.

  • Varighed

    1 time og 40 min (ingen pause)

  • Premiere

    8. maj 2019

  • Scene

    Lille Scene

  • Genre

    Drama af August Strindberg

Børsen
Ungt Teaterblod
Weekendavisen
Arbejderen
August Strindbergs "Kreditorer" på Aalborg Teater har tre dygtige skuespillere på scenen, og det er relevant, nærværende og intelligent.
Handlingen er noget man kan relatere til fra en ret ung alder og op efter, og det, tror jeg, måske er meget sundt. Man får måske samtidig en reminder om, hvordan man ikke skal opføre sig i et forhold, eller efter for den sags skyld.
Kønskrig. Trekantsthrilleren »Kreditorer« på Aalborg Teater viser kvindehaderen Strindbergs feministiske potentiale.
Som sædvanlig stiller Aalborg Teater med en velspillende trio bestående af Camilla Gjelstrup, Niels Anders Manley og Martin Ringsmose, der formår at skabe en stigende intensitet i relationerne i takt med afklædningen af parforholdets forlorne glimmer skrider frem.

Publikum mener

Christine Overgaard

Det var en rigtig god forestilling. Flot scenografi. Jeg var imponeret over de tre skuespilleres præstationer. Det eneste, jeg ikke var så glad for, var, at de råbte så meget. Kunne de ikke bare tale højt? Gestik kan også sige meget. Vi sad jo så tæt på.

15. June 2019

ingrid guse

en forrygende forestilling fra start til ende.

15. June 2019

Benta Fjorback

Den var meget sjov

13. June 2019

Olesens Busser

Flotte præstationer

13. June 2019

Anders Jensen

Virkelig levende og spændende stykke.

8. June 2019

Knud Villy Mygind Torjusen

Utrolig velspillet af de 3 skuespillere. Stykket er evig aktuelt og er meget fint sat op i vor tid.

5. June 2019

Mogens Yde

Vedkommende, stærkt, uhyre velspillet af tre eminente skuespillere!

4. June 2019

Niels Vilhelm Andersen

Jeg havde en dejlig aften på lille scene,et vildt godt stykke,jeg følte mig godt underholdt også min ledsager.tak

4. June 2019

Ann Birthe Jensen & Allan Næs Gjerding

Fremragende forestilling. Hudløst og dirrende skuespil. Strindberg er måske knap så interessant, som han var engang, men hvor blev manuskriptet dog i den grad løftet af skuespillere og regi.

3. June 2019

tove

dygtigt skuespil

12. May 2019

Kirsten Svensmark Møller

Det var en god og mættet Forestilling. Ikke ligefrem en kioskbasker men Meget velspillet. Et svært stykke! Scenografien var på en gang fascinerende og lidt voldsom. En god oplevelse at komme i teatret.

11. May 2019

Kønskamp på kredit

Programartikel til Kreditorer

Kønskamp på kredit
Af Jens Christian Lauenstein Led

Ved siden af Henrik Ibsen står August Strindberg som skandinavisk teaters helt store digteriske skikkelse. Og med Kreditorer møder vi et af flere eksempler på, hvordan Strindberg skriver sig op imod og skiller sig markant ud fra netop Ibsen. Faktisk kan man opfatte den centrale kvindefigur i Kreditorer, Tekla, som en meget strindbergsk korrigerende videredigtning af Ibsens nok mest berømte figur, Nora (som for tiden igen og igen efterlader Helmer i hans dukkehjem på den store scene her på teatret). Strindberg var alt andet end imponeret af Ibsens Nora som model for kvindens frigørelse, fordi han opfattede kønnenes mellemværender som uendeligt meget mere komplekse end noget, der kan rummes i en sort-hvid relation mellem undertrykker og undertrykt. Det er en af de ting, der foldes ud i Kreditorer.

I 1888 var der på Strindbergs eget, nyoprettede ”Skandinavisk Forsøgsteater” på Dagmarteatret i København premiere på Frk. Julie, som placerede Strindberg som den centrale forfatter med hensyn til både at gennemføre naturalismen, men også at sætte kønnenes kamp på scenen. Det er den kamp, der fortsættes med enakterne Paria, Den Stærkeste og altså Kreditorer, der også alle tre fik premiere på forsøgsteatret, blot året efter, i 1889. Den sidste med Gustav Wied i rollen som Adolf.

Mens Ibsen som nævnt med sin Nora aftegner en undertrykt kvinde, var Strindberg optaget af kvinder som aktive deltagere i den ubønhørlige økonomi, som kampen mellem kønnene i hans optik var. Når kvinder og mænd indgår relationer, så er der tale om en handel, hvor valutaerne bl.a. er penge, børn, utroskab, berømmelse, løgne, magt, vold og sex, selvfølgelig. I Kreditorer er Adolf således en kendt kunstmaler, og det er sikkert en væsentlig forklaring på, hvordan det kunne lykkes ham at få fat på den attraktive og vitale Tekla. Hun var i udgangspunktet hverken kendt eller kunstner, men via forholdet til Adolf fik hun materiale nok til at skrive og udgive en yderst autobiografisk roman, der bl.a. sælger, fordi den indeholder en hel del hel- og halvprivate oplysninger om Adolf, den kendte kunstmaler. Noget for noget. Og der er måske en pæn del Strindberg i Tekla. I hvert fald udgav han året før Kreditorer fik premiere den selvbiografiske roman, En dåres forsvarstale, der bl.a. og med stor detaljerigdom handler om hans forhold til sin daværende kone, skuespillerinden Siri von Essen.

Også mht. brugen af det autobiografiske materiale adskiller Strindberg sig fra Ibsen. Ibsens naturalistiske dramaer er sindrige og helt tæt sammenvævede konstruktioner. Perfekte illusioner, kunne man sige, mens Strindberg omvendt leger med illusioner og afdækker dem for i stedet at trække virkeligheden ind i al sin reelle kompleksitet, sin ufuldendthed og sin livsnære vitalitet. Mens kærlighed som romantisk projekt var en livsuduelig illusion, var samliv mellem mænd og kvinder selve den strid, som kunne give livet mening. Og Kreditorer er en sådan kampplads – velkommen i krigen.

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Medvirkende

Holdet bag

Forfatter
August Strindberg

Instruktør
Martin Nyborg

Scenograf
Lise Marie Birch

Lysdesigner
Mia J. Willett

Lyddesigner
Aske Bergenhammer Hoeg

Vil du vide mere?

Trekantsdrama på Aalborg Teater er mere end som så

Indslag fra TV2/Nord om 'Kreditorer'.

Se indslaget her