Forestillingen er en kærlighedserklæring fra den homoseksuelle forfatter til sin fabriksarbejderfar med klassiske, macho-værdier. En erkendelse af, at de undertrykkende kræfter ikke er dem, man troede. Er det her, at det egentlige mulighedsrum for en revolution i Vesten befinder sig?
Louis’ far befinder sig tæt på bunden af det franske klassesamfund. Han er en hårdtarbejdende fabriksarbejder, præget af en opvækst med megen vold og lettere alkoholiseret. Hans søn, Louis, viser sig at være homoseksuel gør relationen mellem de to yderligere turbulent. Men Louis’ far er også en fighter, der indædt gør, hvad han kan for at spare på pengene og skaffe sin familie det, den har brug for. En dag bliver hans ryg imidlertid knust, mens han er på arbejde på fabrikken.
Han føler, at han gjort sin pligt. Passet sit arbejde, betalt sin skat og overholdt landets love. Derfor forventer han også, at staten og det omgivende samfund vil træde til med en hjælpende hånd. For sådan burde en velfærdsstat jo fungere.
Men social- og sundhedssystemet, der skulle tage sig af Louis’ far, findes ikke. Nedskæringspolitikken hersker, og han får lov at mærke konsekvenserne. Familien smuldrer mellem hænderne på den tilskadekomne far. Det får Louis, til at hæve sin stemme. Til at protestere med en kraft og klarhed, der gør det umuligt ikke at spidse ører.
Den franske forfatter Édouard Louis’ opsigtsvækkende roman er med denne forestilling transformeret til en monolog fremført af Evrim Benli. Monologen udgør både en kærlighedserklæring til faderen og et rasende anklageskrift mod det system, der gør livet utåleligt for de svageste.
Forestillingen instrueres af Sullivan Lloyd Nordrum, og den udgør hans afgangsprojekt fra Den Danske Scenekunstskoles masteruddannelse, som han er blandt de første dimittender fra. Lydsiden, som spiller en afgørende rolle i forestillingen, er designet af Mads Skjøtt Stagis.
Nordjyske
migogaalborg
Det er stilfærdigt bevægende at overvære. Forestillingen er på alle måder neddæmpet i sit udtryk, men Evrim Benlis karismatiske udstråling, på samme tid robust og fjedrende, inddrager os i fortællingen.
Evrim leverer det – kort og godt – til perfektion, og man glemte alt om, at hans eneste redskaber var et par sorte vægge, et gulvtæppe og frisk luft fra gaden.
Teaser
Hvem slog min far ihjel?
Afspil video
Årskort til Aalborg Teater
Årskortet gælder fra købsdato og et helt år frem. Med et årskort kan du se alle Aalborg Teaters egne forestillinger én gang og får halv pris på gæstespil.
Du booker selv dine billetter på vores hjemmeside – og du bestemmer selv, hvornår du ønsker at se en forestilling, samt hvor i salen du gerne vil sidde.
Norske Sullivan Lloyd Nordrum er blandt de første dimittender fra Den Danske Scenekunstskoles instruktørlinje. I denne sæson instruerer han hele to forestillinger på Aalborg Teater: Euripides’ klassiske tragedie, Medea, og monologen Hvem slog min far ihjel?, som er baseret på romanen af franske Édouard Louis, og som fremføres af Evrim Benli fra Aalborg Teaters ensemble.
I dette interview fortæller den unge nordmand om sine drømme og ambitioner – og om, hvordan instruktørens rolle har ændret sig gennem tiden.