Lørdag 11. marts sker der noget helt unikt på Aalborg Teater, der kun kan opleves denne éne gang. Vi spiller alle 3 forestillinger i Henrik Szklanys gribende trilogi – henvendelse Anita samme dag. Det er nyskrevet dansk dramatik om alle de Anita’er i Danmark, der føler sig svigtet af systemet.
Du får tre fantastiske forestillinger og forplejning i pauserne for kun kr. 595.
Henrik Szklanys trilogi skildrer socialt udsatte med lige dele kærlighed, humor og tragisk realisme. Det handler om tvangsauktion, tvangsfjernelse og tvangsanbringelse på underbemandede plejehjem. Det er barske, varme og vigtige fortællinger.
PROGRAM FOR DAGEN Kl. 14:00: Alle mulige ting til salg Pause med kaffe og muffin Kl. 16:30: Revolution i kommunen Pause med burger og 1x kildevand Kl. 19:00: Dødsbo på pløjemarken Kl. 21:00: Format om trilogien i Teaterbaren
OBS Vi gør opmærksom på, at i Dødsbo på pløjemarken bliver emnet selvmord behandlet. Er du i krise eller pårørende til et menneske i krise eller overvejer du selvmord, så kontakt Livslinien på telefon 70 201 201.
Bemærk at dette er et særligt arrangement og billetten derfor ikke kan ombyttes til et årskort.
En gang imellem, og faktisk ganske ofte på Aalborg Teater, finder man perler af ny dansk dramatik. Det er her, vi får øje på den helt særlige kvalitet, der ligger i den kunst, der ikke er tilpasset tiden, men som er produceret lige midt i den virkelighed, vi lever i. “Alle mulige ting til salg” er teater i top om mennesker i bund.
Et stykke ny dansk dramatik, som fortjener 6 stjerner for at lade os mærke gældens dynd – men også menneskelige værdier på tværs af sociale skel. Du må nødvendigvis i teatret i morgen…
Aalborg Teater leverer med “Alle mulige ting til salg” et brag af en forestilling om mennesker, der overlever i udkanten af vores velfærdssamfund.
Der er altså tale om ny dansk dramatik af den art, som vi så gerne vil se – hvor virkeligheden på godt og ondt sættes på scenen. Vi bliver klogere på samfundet, når vi ser det fortolket på scenen, og når det både morer og rører os. Vi bliver klogere på os selv, når tematikken er så specifik og dog så almengyldig.
Henrik Szklanys fængslende drama har i Martin Nyborg fundet en dreven iscenesætter, som kan den kunst at holde bolde i luften, morsomt og medrivende. Men også altid gådefuldt.
Det ene sørgelige tilfælde efter det andet indtræffer, og hver gang tager man sig selv i at tænke, at nu må de da kunne redde hinanden fra den frygtelige skæbne – men nej.
Alligevel formår forestillingen at ramme én lige præcis dér, hvor det giver allermest mening.
Velskrevne roller og gode skuespillerpræstationer viser, at der er så meget, der alligevel ligger udenfor vores egen selvbestemmelse, og at vi så tit kan gøre det helt forkerte, selv om vi forsøger at gøre det rigtige.
Det er på en og samme tid skræmmende og stærkt underholdende. Forestillingen behandler et ømtåleligt emne på en forfriskende og dramatisk måde, som kun teater kan gøre det.
Henrik Szklanys fængslende drama, der lanceres af teatret som “en socialrealistisk rapport fra udkantsdanmark”, er med stort talent og sikkerhed for detaljerne i personskildringerne instrueret af Martin Nyborg.
Velspillet, humoristisk, tragisk – se den!
Går socialrealisme så an i et teaterstykke? Det gør det i særdeleshed. Det er vigtigt at vise, hvad der er hverdag for de mange mennesker, der bliver ramt af det sociale system i Danmark, hvor 200 huse hver måned sættes på tvangsauktion. Historien rammer mig, og slutningen er stærk.
Anmeldelser: Revolution i kommunen
Jyllands-Posten
Kulturkupeen.dk
Kulturen.nu
Nordjyske
Migogaalborg
Forestillingen er gribende og brutal, men også særdeles morsom.
I bogstavelig forstand har instruktøren Martin Nyborg sammen med scenografen Laura Rasmussen skabt et ærkedansk BIVA-hjem med læder/plastic-sofaer, spisebord og væg til væg.
Det er både frækt og også genialt, at man således sidder og griner ad noget, der er så alvorligt.
…man oplever kontinuiteten til de upolerede og alligevel rørende karakterer.
Revolution i kommunen er spiddende intelligent teater. Hver eneste replik er så skarp og præcis, at man som publikum opsluges – og spidser ører for at nyde hver en sætning.
Anmeldelser: Dødsbo på pløjemarken
Jyllands-Posten
mortenhede.dk
Iscene.dk
Kulturen.nu
Nordjyske
Sceneblog
Information
Marie Knudsen Fogh er tilbage som Anita – en præstation, der bør gå over i historien.
Et af vor tids mest vellykkede teaterprojekter.
Anita er tilbage på Aalborg Teater, hvor en rørende og begavet “Dødsbo på pløjemarken” afrunder den fremragende trilogi “Henvendelse Anita”.
Aalborg Teater fortjener applaus for det storstilede projekt, der lykkes hele vejen med et manus, en iscenesættelse og en pragtfuld ensemblepræstation, der skaber en (lige)værdig fortælling om underklassens helte, der fortjener en plads i egen ret.
Det fyger med morsomme one-liners, overkæk humor, der skal skjule smerten og afmagten, og samtidig bliver der plads til ganske stærke og menneskelige scener.
Det er grotekst, det er tragisk, komisk og knivskarpt. Og en kraftpræstation, både af holdet på og bag scenen, og af dramatikeren Henrik Szklany.
Marie Knudsen Foghs præstation på Aalborg Teater er uden filter, nådesløs, og fremragende skuespilkunst.
Den 67-årige pensionist Anita passer perfekt ind i Nordjyllands og resten af Danmarks fortælling om mennesker, der føler sig svigtet af systemet. Vi ender med at knuselske Marie Knudsen Foghs Anita. Hende, der bare vil have lov til at dø.
Teaser: Alle mulige ting til salg
“Aldrig mere ned til kommunen”
Afspil video
Teaser: Alle mulige ting til salg
“Her er ingen til at grine af mine vitser”
Afspil video
Teaser: Dødsbo på pløjemarken
“Jeg vil selv bestemme, hvordan det slutter”
Afspil video
Teaser: Dødsbo på pløjemarken
“Jeg ville jo bare gerne have vi har det godt mor”