Fanny og Alexander

Forestillinger

Bergmans ikoniske familiedrama
Ingmar Bergmans Oscarvindende film Fanny og Alexander lagde gaderne øde, da den blev vist som TV-serie i 1980’erne.

Fanny og Alexander er lykkelige børn i en stor teaterfamilie i en mindre svensk købsstad i begyndelsen af 1900-tallet. Vi møder familien, hvor der virkelig festes igennem. Efter et krybbespil på faderens teater drikkes der mere end blot lystigt, mændene charmerer sig ind på tjenestepigerne, og mødrene pjatter rundt som teenagere. Midt i julevirakken dør Oscar, Fanny og Alexan­ders far, som de begge er knyttet tæt til.

Pludselig får livet en uventet og ubehagelig drejning, ikke mindst for Alexander, da hans mor efter faderens død gifter sig med byens biskop. Det bliver en kamp mellem fantasi og underkuelse, mellem barnets glødende iver efter opdagelsernes leg og den strengeste disciplin for at kue alt kreativt og dyrisk i mennesket.

Når en af Nordens store instruktører, Egill Pálsson, tager livtag med en af Nordens store, moderne klassikere, bliver der ikke lagt fingre imellem.

Forholdet mellem frihed og diktatur, mellem patriark og kvinde, mellem den håbløse forelskelse i livet og fornægtelse af al lyst vil blive skarpt og stilrent sat op i en scenografisk ramme, der får oplevelsen til at dirre.

Kærligheden til teateret og filmen, til kvinden og til barnet, og det lige så dybfølte had til denne verdens hellige sataner var nogle af Bergmans altoverskyggende og tilbagevendende temaer. De træder alle frem med særligt tydelig kraft i Fanny og Alexander.

  • Billetpriser

    120 - 290 kr.

  • Unge under 25 år

    80 - 160 kr.

  • Studerende

    90 - 180 kr.

  • Varighed

    2 timer og 30 minutter (inkl. pause)

  • Premiere

    18. september 2019

  • Sidste spilledag

    5. oktober 2019

  • Scene

    Store Scene

  • Genre

    Familiedrama af Ingmar Bergman

Spilledage

Vil du vide mere om Bergman?

Den svenske film og teaterinstruktør Ingmar Bergman ville være fyldt 100 år i 2018. Ingmar Bergman betegnes som et af film- og scenekunstens helt store skabende talenter. Med mere end 50 film og 150 teateropsætninger er Ingmar Bergman en meget indflydelsesrig og beundret personlighed i europæisk nutidskultur. Han anses af mange for at være en af filmhistoriens største instruktører, som med sit kamera var i stand til at skue ind i den menneskelige sjæl. Gennem sine film og ikke mindst sin fabelagtige personinstruktion har Bergman været med til at gøre skuespillere som Max von Sydow, Bibi Anderssson, Erland Josephson og Liv Ullmann til verdensstjerner, skuespillerne som han meget ofte også brugte i sine teaterproduktioner i Sverige.

Ingmar Bergman voksede op i et præstehjem præget af streng religiøsitet, en opvækst han blandt andet portrætterer i sin film Fanny og Alexander. Ingmar Bergman havde sin debut i filmens verden i 1944 med manuskriftet til filmen Forfulgt, i 1946 fik Bergman debut som filminstruktør med filmen Kris, som blev en fiasko. Først i 1949 fik Bergman sit gennembrud med filmen Fængsel, og det internationale gennembrud fulgte i 1956 med filmen Sommernattens Smil. I 1982 kom det Oscar-belønnede storværk Fanny og Alexander, først som film og i 1984 også som TV-serie. Efter successen med Fanny og Alexander trak Bergman sig stort set tilbage som filminstruktør. Men skrev dog stadig både til teater, TV og skrev også sin fremragende erindringsbog Laterne Magica. Desuden skrev han også filmmanuskriptet til Den Gode Vilje, om forældrenes kærlighedshistorie, og som danske Bille August instruerede. Fra midten af 1990’erne koncentrerede Bergman sig om TV-produktioner, og lavede manuskriptet til Liv Ullmanns ægteskabsdrama Troløs og enkelte opsætninger på Dramaten i Stockholm.

Til trods for at Ingmar Bergman er verdenskendt for sit virke som filminstruktør, og for det betydelige bidrag han gennem sine film har ydet til biograflærreder verden over, var han samtidig en meget aktiv teaterinstruktør og teaterleder gennem en årrække. Bergman arbejdede både som teaterchef og instruktør ved blandt andet Helsingborg Stadsteater (1944-46), Göteborg Stadsteater (1946-49) og Malmø Stadsteater (1952-58). Fra 1960 og frem til sin død arbejdede Bergman på Dramaten i Stockholm, hvor han også var leder i perioden (1963-66), hvor han især vakte opsigt med sine opsætninger af dramatikere som Shakespeare, Strindberg og Ibsen. I 1973 iscenesatte Bergman Moliéres Misantropen på Det Kongelige Teater med Ghita Nørby og Henning Mouritzen i hovedrollerne. I Danmark forbinder vi ikke mindst Bergman med titler som Scener fra et Ægteskab og Fanny og Alexander, som havde stor folkelig klangbund.

Om Fanny og Alexander 
Fanny og Alexander er med rette blevet betegnet som kulminationen på Bergmans bemærkelsesværdige karriere som en af filmhistoriens allerbedste instruktører. Med Fanny og Alexander gav Bergman eftertiden et kunstnerisk testamente og skabelsen af både TV-serien og filmen betragtes som en af de største og fornemmeste bedrifter i filmhistorien. Fanny og Alexander er en af de største film nogensinde med rod i de skandinaviske traditioner, sæder og skikke. Fanny og Alexander er for svenskerne, hvad Matador er for danskerne.

Fanny og Alexander favner vidt og bredt, historiens ramme er en fortælling om en drengs møde med døden og det religiøse. Bergmans eget bagkatalog, som søn af en præst og en meget streng opvækst fornægter sig ikke, dog uden at det på nogen måde tynger den fundamentalt gode historie – den svenske filmmager var nemlig først og fremmest en eminent historiefortæller og formidler.

 

Om Persona
Bergman blev verdenskendt for sine mørke, brutale og eksistentialistiske film. Han spændte bredt i sit virke lige fra at undersøge det at være menneske over vittige komedier. Et af Bergmans mest centrale filmiske mesterværker er hans film fra 1966 Persona, som blev et internationalt gennembrud for skuespilleren Liv Ullmann, der i filmen spillede sammen med en anden stor svensk skuespiller, Bibi Andersson. Ifølge Bergman selv er Persona ikke et filmmanuskript, men derimod en lineær historie, hvor han fortæller om den ”stumme” skuespillerinde og sygeplejersken og det forhold der opstår mellem dem. Persona er stærkt inspireret af Bergmans egen alvorlige sygdom og psykiske krise.

Nyhed: Sæsonkort

Vi har gjort det nemmere end nogensinde at komme i Aalborg Teater. Sæsonkortet er din gratis adgangsbillet til masser af store teateroplevelser.

Sæsonkort: 1.195 kr.
Sæsonkort for unge under 25 år: 495 kr.
Sæsonkort for studerende: 595 kr.

 

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Programartikel: At erindre historien

Af dramaturg Jens Christian Lauenstein led

Omkring en uge før premieren mødtes jeg med forestillingens islandske instruktør, Egill Pálsson til en samtale om hans forhold til materialet og hans arbejde med det her på Aalborg Teater.

Omkring midten af 1980’erne blev Fanny og Alexander vist i Islands statsfjernsyn som TV-serie i ugentlige afsnit. Og jeg så det sammen med min mor, jeg har dengang været omkring 11-12 år, altså ca. samme alder som Alexander. Det, der slog os var, at vi to kunne se den sammen. Vi kunne begge to forholde os meget klart til denne Fanny og Alexander, hvor en familie bliver ramt af en sorg, som splitter dem og sætter en lavine i gang, hvor deres liv bliver splintret i tusind stykker. Og moderen forsøger at samle stykkerne, selvom hun også selv er slået helt itu, og havner hos en mand, biskoppen Edvard Vergerus. Den historie ramte min mor og mig meget dybt, fordi min mor havde været igennem en skilsmisse, og via det var hendes selvbillede blevet slået i tusind stykker. Og så finder hun sammen med en mand, der ikke var god for hende. Eller for mig. Og det at sidde og se denne her historie sammen, det gav os til blik på, hvad der var sket med os to. Det var kommet en brist mellem os i forhold til fortrolighed, som denne historie i en TV-serie lykkedes med at kurere.

Historien var altså ret tæt på med mange sammenfald mellem historien og jer selv?
Ja, det var ikke en let ting at gå igennem. Så det er derfor, jeg har tænkt på det greb, som vi har valgt i vores iscenesættelse, nemlig at historien er en erindring, noget som vi sammen må komme igennem, så vi kan komme sammen igen. At en voksen ser tilbage på det, der skete i et forsøg på at danne sig et billede. Jeg tror, vi undervurderer familiernes traumer. Hvad der virkelig sker inde i familierne, hvilke laviner, der bliver sat i gang.

Er vi virkelig stadig dårlige til det?
I min familie havde de ting, der skete en dybere virkning end det, vi kunne tale om. Så det er derfor, jeg mener, at Fanny og Alexander er en generationshistorie. Den kan tale til flere generationer på én gang. Det er det, der er historiens transcenderende kraft. Den får os til at se på børnelivet og voksenlivet på en og samme tid. Det er de ting, der stilles op imod hinanden.

Så det handler om familier og vores refleksioner i de familier, vi lever i. Og her har vi jo så to meget forskellige familier: En teaterfamilie præget af åbenhed og tilgivelse, og en præstefamilie præget af strenghed og straf. Nu er du jo selv et teatermenneske. Er det sandt, at teaterfamilier har lettere ved at være åbne og tilgivende? Det vil jeg gerne selv tro på!
Jeg vil også gerne tro på, at kunsten har en humanisme i sig. I hvert fald har vi i dag det billede af kunsten, at den har et humanitært projekt i sig. Så man vil gerne tænke sig, at det også smitter af på de familier, der har kunsten som sit levebrød. Jeg kan ikke påstå, at det gør sig gældende alle steder, men jeg kan godt mærke, at det betyder noget, når man i en familie beskæftiger sig med humanistiske spørgsmål. I den teaterfamilie, som jeg selv lever i – min kone arbejder også med teater – der opstår der altid en dialog om menneskets væsen, menneskenes forhold til hinanden, og til samfundet, etc. Så der er en vis ømfindtlighed eller forhøjet opmærksomhed omkring det, og hvor man konstant stiller spørgsmål til det. Og i sådan et hjem som hos Ekdahl, som Fanny og Alexander kommer fra, der bliver der diskuteret Strindberg og Shakespeare, og man skaber teaterforestillinger sammen. Og det viser sig også, at der i det hjem er en vis liberal attitude overfor ting, som måske i andre borgerlige sammenhænge ikke ville blive set på med så blide øjne. Det gælder det at have affærer, overforbrug af alkohol, og mange andre ting. Men i Helena Ekdahls matriarkat bliver de ting omfavnet og bearbejdet. Men vender vi blikket mod det sted, hvor børnene kommer hen, så hersker der en biskop Vergerus med en vis type af religion, der går ud på en helt bestemt sandhed om Gud og en vis kærlighed, som alt sammen peger tilbage på patriarken, der har monopol på det sande og det rigtige, og ikke mindst hvad der er forkert. Det er dette verdensblik i mono, som børnene fanges i. Så når de som voksne ser tilbage, så opdager de ikke kun, at de i den verden blev hårdt straffede, men også at de kom ind i et verdenssyn, der var utrolig meget mere snævert, end det, de kom fra. Det er de to kontraster, som Bergman stiller op, og det er jo en biografisk fortælling, så jeg synes det var i orden at blande min egen biografi ind i det iscenesættelsesmæssige greb. Jeg synes altid det er svært at arbejde med biografisk funderet materiale, hvis man ikke selv har nogen adgang til det. Så grebet er, at vi lader Alexander Ekdahl byde velkommen til en teateraften, hvor han og hans søster Fanny og andre familiemedlemmer genskaber deres historie. Forhåbentlig til publikums fornøjelse og indsigt.

Medvirkende

Holdet bag

Fanny og Alexander præsenteres efter aftale med Josef Weinberger Limited, London på vegne af Stiftelsen Ingmar Bergman

Forfatter
Ingmar Bergman

Instruktør
Egill Pálsson

Scenograf
Martin Eriksson

Koreograf
Kasper Ravnhøj

Instruktørassistent
Gábor Czajder

Musiker
Klaus Risager

Lysdesigner
Mia J. Willett

Lyddesigner
Aske Bergenhammer Hoeg

Vil du vide mere?

Program

Læs forestillingsprogrammet til 'Fanny og Alexander'.

Download program

Gratis introduktion

Få 20 minutters gratis introduktion til 'Fanny og Alexander'. Der er introduktion 24. september og 2. oktober 2019.

Book introduktion

"Instruktør genoplever sin barndom: Grum tv-serie bliver til teaterforestilling"

Artikel i Nordjyske. Kræver abonnement.

Læs artiklen