Et dukkehjem

Forestillinger

Når Nora får nok!
Publikum kunne ikke få nok af vores succesfulde opsætning af Ibsens store drama Et dukkehjem, der i foråret 2019 spillede for udsolgte huse. Nu bliver der atter mulighed for at opleve eller genopleve Teaterdirektør Hans Henriksens anmelderroste intense og fantastiske nyfortolkning af den eviggyldige klassiker.

Nora og Thorvald Helmer er et yngre par med to børn, og de er for relativt nyligt via Thorvalds arbejde steget i graderne og er på vej op i de rigtigt gode samfundslag. Men vejen derop har krævet, at Thorvald blev behandlet for en sygdom, en behandling, som Nora i hemmelighed og ved delvis lyssky metoder, har finansieret. Men når nu sagen er overstået, Nora har betalt sin gæld og alt skulle være godt, hvem skylder så den anden taknemmelighed?

Nora udvikler sig fra at være en føjelig hustru til at være en stærk og selvstændig kvinde, der tager sit gode tøj og forlader mand og børn. Spørgsmålet er om en kvinde, der føler sig svigtet af sin mand, har ret til at forlade ham og deres fælles børn, bryde det fastlåste kønsrollemønster, og uden videre smække med døren og gå? Spørgsmålet er evigt aktuelt og debatten ruller stadig…

Reumert-vinderne Nanna Skaarup Voss og Ferdinand Falsen Hiis spiller det unge, fremadstormende par med kurs mod krise.

  • Billetpriser

    120 - 290 kr.

  • Unge under 25 år

    80 - 160 kr.

  • Studerende

    90 - 180 kr.

  • Kvindernes internationale kampdag

    15% rabat til kvinder søndag 8. marts

  • Varighed

    2 timer og 25 min (inkl. pause)

  • Spiller fra

    8. oktober 2019 + 3. marts 2020

  • Sidste spilledag

    8. marts 2020

  • Scene

    Store Scene

  • Genre

    Skuespil af Henrik Ibsen

Spilledage

Nordjyske
Migogaalborg
Ungt teaterblod
Kanal Blokhus
Kristeligt Dagblad
Appetize
Scenekanten
POV International
Hans Henriksens iscenesættelse er en bedrift og en begivenhed, som med stor selvfølgelighed og varm naturlighed fortæller en vanskelig og smertelig historie fra 1879, som om den fandt sted i vores umiddelbare nærhed.
Alt i alt er det lykkes Aalborg Teater at skabe en særdeles velspillet og evig aktuel klassiker om mennesker, identitet og social positionering.

Derfor seks velfortjente stjerner herfra.
Instruktør Hans Henriksen har valgt at tage 'Et dukkehjem' med op til nutiden, hvilket har en virkelig god effekt. Som publikum kan man nemlig genkende sig selv, nye kønsroller, vores materialistiske verden og regelbestemte samfund.
I Aalborg Teaters nyoversættelse og overraskende bearbejdning af Jens Christian Lauenstein Led og med teaterdirektør Hans Henriksens instruktion har stykket fået ekstra dimensioner - både fysisk, virtuelt og teknologisk.
Aalborg Teaters "Et dukkehjem" er moderne og sætter hverdagslivet på spidsen så præcist, at det næsten gør ondt.
Aalborg Teater fortjener 5 stjerner, for at aktualisere og skabe en nutidig fortolkning af kønsrollerne. Samtidigt formår stykket at balancere humor og alvor, så man som tilskuer både er underholdt, men også mærker alvoren helt ind i hjertet.
Det er relevant, det er tankevækkende, det er godt skuespil og så er det anbefalingsværdigt.
Aalborg Teaters version af klassikeren Et dukkehjem er en paranoid mavepuster, der spiller på hele følelsesregisteret og får publikum helt ud på kanten af stolene. Det handler på mange måder om arketypen på en skilsmisse; svig, løgn, magt og penge og egenkærlighed fremfor kærlighed til den anden.

Publikum mener

Anders Viborg

Et så gennemført stykke med stor respekt for det oprindelige Et Dukkehjem. Scenografi, kulisser og ikke mindst skuespillernes fortræffelige præstationer var hele rejsen værd. Det er langt fra sidste gang, at jeg ser stykker på Aalborg Teater

11. April 2019

Dorte Busk

8. April 2019

Henny Lillian Nielsen

Flot forestilling

6. April 2019

Anny Winther

Det var en særdeles spændende nyfortolkning af "Et dukkehjem" og et rigtig, rigtig flot karakterskuespil. Vi var tre generationer, 13, 41 og 67 år og vi nød forestillingen, opsætningen og skuespilpræstationerne i fulde drag. En intens forestilling, var vi helt enige om.

5. April 2019

Per Poulsen

Rigtig fin opsætningog en spændende version af klassikeren et dukkehjem. Vi nød det meget

5. April 2019

Jytte Vejbye Johansen

Kære alle involverede i "Et Dukkehjem". Jeg var meget spændt på at opleve jeres opsætning af Ibsens drama. Jeg har været dybt betaget af Henrik Ibsen - og Teatret - siden jeg som 12 årig blev "slæbt" med i Aalborg Teater for at opleve dette stykke for første gang. Siden har der været adskillige muligheder for at gense stykket, så mange, at jeg overvejede, om jeg orkede endnu et gensyn. Det gjorde jeg selvfølgelig. Først på Vendsyssel Teater og så i går hos jer. Begge opførelser er fremragende og "nye" på hver deres måde - og jeg er endda mega nørdet og engagerer mig, dvs forbereder mig, dvs genlæser ikke bare skuespillet, men også diverse udlægninger af dét og Ibsen udvikling som dramatiker m.m., inden det "vidunderlige" skal opleves. Jeg er dybt betaget af teaterkunsten med alt hvad dertil hører. Nu gider I nok ikke høre, hvad jeg syntes var specielt fremragende ved Vendsyssel Teaters 2019-udgave, men - hele holdet, men specielt Nora evnede at forføre os, så vi troede på, at den unge naive, forkælede og egocentriske kvinde i løbet af få dage kunne stå frem som en moden, reflekteret og beslutsom ditto, - men at Dr. Rank i Kaspar Rostrups iscenesættelse blev så pragtfuldt et menneske: hans intelligente, ironiske form for humor, hans styrke, hans sarthed både fordi han var syg, men også fordi han var ramt at Amor's pil - Det var stort! - nyt for mig var også, at der var meget at smile, ja, le ad. Herligt -. og rigtigt. Aalborg Teater's 2019-udgave gav så stykket fuld skrue og rykkede det frem til i dag, - at kunne det, uden at noget svipser, er i sig selv en præstation, men der var masser af andre fornemme ting, fx - scenen med det transparente bagtæppe og den nye sofa, som Helmer havde flottet sig med for at kunne blære sig og booste sit (endnu) store ego - nærbillederne på skærmen af Nora, så vi alle kunne opleve hendes vidunderlige mimik - det, at I holdt jer så tæt til teksten, men med små ændringer i Nora's adfærd fik tegnet et billede af en anden, en oprørsk, en selvsikker (indtil også hun rammes af livet/af sig selv), Nora, det var "dulme" godt set og spillet - jeg irriteredes først af Nora's og Helmer' gaggede fuldskab, men dels vil I vel lystspillet i det dramatiske, og dels virker deres øjeblikkelige ædru tilstand, da livet rammer dem, så meget stærkere - også for publikum. Fornemt. Det var en fornemt spillet, dejlig, morsom og stærk oplevelse. Tak fra,

5. April 2019

Sigrid Olsen

Pragtfuld forestilling - fantastiske skuespillere især Nora.

5. April 2019

Karen Johansen

Enormt flotte præstationer af alle medvirkende

5. April 2019

Ulla Loumand

Hjerteskærende, humoristisk og helt moderne. Thorvald spørger til sidst, hvis ikke det er et hjem, en familie og det her vi kæmper for, hvad så? Alt imens Noras tårer triller og hun langsomt, men sikkert forsvinder ud af ligningen med intentionen om at lære sig selv og verden at kende. Meget vedkommende - her ca. 140 år senere - og det er vel netop, hvad kendetegner en klassiker.

5. April 2019

Bettina Dørig

Flot forestilling. Nanna Skaarup Voss spillede fantastisk. Lyden fra mændene kunne være højere.

5. April 2019

Rikke B

Flot og kreativ scenografi og fantastisk skuespil

5. April 2019

Anna

Fantastisk stykke med dygtige skuespillere, der virkelig formåede at fastholde ens opmærksomhed og dramatikken i stykket.

3. April 2019

Hanne Bruun

super professionelt skuespil.

3. April 2019

Anna Margrethe Saxild

Fantastiske skuespilspræstationer og en meget nærværende sceneopsætning.

3. April 2019

Torben Fristrup

super præstation af alle medvirkende. Nora var fremragende

3. April 2019

Nils Duus Kinnerup

Selve forestillingen var fremragende. men I trænger til nogle bedre forhold. Det er hårdt at sidde 2½ time på de stole, specielt hvis man ikke sidder lige for. men alt ialt en rigtig god aften.

3. April 2019

Christina Torp

Vellykket modernisering af en stor klassiker

3. April 2019

Henning Meyer

Jeg fornemmede den samme følelse under forestillingen, som jeg tror man havde, da forestillingen i sin tid havde premier. Bedre kan en ny-fortolkning vel ikke være

3. April 2019

Flemming Bonde Jakobsen

God forestilling men den taber i fortolkningen flere vigtige dele af historien.

3. April 2019

Claus

Meget god oplevelse

3. April 2019

Sabrina Jakobsen

Helt igennem fantastisk forestilling, virkelig dygtige skuespillere, flot opsætning og en gennemført opførelse. Jeg var så imponeret, det var vi alle tre.

2. April 2019

Stine Toft

Fuldstændig fantastisk. Jeg var meget meget imponeret

1. April 2019

Anna Nør Møller

Spændende og medrivende drama, alle spiller godt, men lægens rolle forstår jeg ikke... synes den er lidt utroværdig

1. April 2019

Anette Andersen

Fuldstændig fantastisk fortolkning af Ibsen's "Et dukkehjem" Skuespil og scenografi helt i top. Det klassiske og moderne spiller fuldstændig sammen.

1. April 2019

Per Storm Madsen

Det er en god forestilling, men så meget oppe i skyerne som Nordjyskes lokalpatriotiske anmelder er jeg dog ikke. Hvad trækker for mit vedkommende ned i en ellers velspillet forestilling? jo, jeg savner lidt tempo - nogle af aktørernes "tænkepauser" er så lange, at man får fornemmelsen af, at de har glemt næste replik. Desuden synes jeg ikke, at "moderniseringen" af stykket er absolut vellykket. Efter min mening svækker det pointen (Noras afskedssalut). En plus-detalje: Sjov idé at bruge "diamonds are a girls best friend" til dansenummeret. Vi bor på Fyn og er kun i Aalborg til familietræf. Men vi kommer gerne igen ved lejlighed.

31. March 2019

Margit Heinsen

Fantastisk Forestilling

31. March 2019

Laura

Virkelig godt skuespil. Det var sjovt, medrivende og rørende. Moderniseringen er vellykket med de enkelte forandringer, men jeg synes, har det mistet sin relevans, fordi de ikke formår at aktualisere dramaet. Ibsen kritiserede borgerskabet og dets ægteskab; han kritiserede dermed en bred samfundsgruppe. Denne opsætning kritiserer den lille procentdel af befolkningen, hvor konen er et af sin mand økonomisk afhængigt trofæ. Så det foruretter ikke og er ikke kontroversielt. Men så kunne de heller ikke have holdt sig så tekstnært, som de gør. Stykket er dog stadig meget rørende, og musikken er velvalgt.

31. March 2019

Poul Erik

En god oplevelse med en handling der er meget aktuel også i dag.

31. March 2019

Knud Villy Mygind Torjusen

En fantastisk fortolkning og "moderne" udgave. Utrolig velspillet af de medvirkende. En eviggyldig klassiker.

31. March 2019

Ann-Dorte Christensen

Det fungerede ikke optimalt at føre Ibsens klassiske skuespil ind i nutidens digitale tidsalder. Det var ind-imellem påklistret og overdrevet (fx scenen efter festen). Au-pair pigen blev fremstillet sterotypt. De gode skuespilpræstationer af især Nanna Voss betød dog, at det trods alt var en god oplevelse

31. March 2019

Lis Kjærsgaard

Noget af det bedste jeg har set længe. Meget prof af alle skuespillerne. En rigtig god eftermiddag.

31. March 2019

Inge Nørgaard

Flot skuespillerpræstation, især Nora. Spændende moderne tolkning af "Et dukkehjem" Lyden ikke i top.

31. March 2019

C

Fantastisk

31. March 2019

Inge Højholt

Fantastisk

31. March 2019

Steen Sloth og Hanne Justesen

Den røde tråd mangler. Det er ikke lykkedes at føre temaet i stykket up to date. Det er svært for skuespillerne at komme ud over scenekanten undtagen den kvindelige hovedrolleindtager. Måske skyldes det den dårlige lyd i den indbyrdes dialog og et dårligt indstillet lydanlæg. Visse steder overspillede skuespillerne, hvilket virker utroværdigt. Den 3. stjerne får stykket for en god effektfuld sceneeffekt med kameraet på Nora bag den gennemsigtige bagtæppe.

31. March 2019

Dorte Elkjær-Gregersen

Jeg synes handlingen i det iøvrigt velapillede stykke ikke med fordel lod sig flytte til en aktuel nutidig tidsramme. At replikkerne bar præg af moderne chargong sprog ydede ej heller forestillingens sprogtone retfærdighed. “ Det er blevet lidt fucking øv,” som de unge siger, at I på AAT lefler SÅ meget for de unge teatergængere. 2. Akt kunne forekomme en smule langtrukken og virkede nu og da lidt dilettantisk

31. March 2019

Lise

Fra hjertet tak for en helt igennem FANTASTISK opsætning og genskrivning af Et dukkehjem. Yderst sjældent har jeg siddet med den oplevelse, at en forestilling, film, bog eller andet er gået så rent ind. Tårerne trillede stadig to timer senere... 6 stjerner er ikke nok :-)

31. March 2019

Elly Christensen

Stor - stor ros til "NORA" også til hele holdet. Nina og Elly

30. March 2019

Dorte Holsko

Det var et fantastisk stykke. Vi har i mange år været abbonenter men det her stykke er noget af det bedste vi har set. Dejlig aften med formidable skuespil præstationer. Tak for det.

30. March 2019

H

Fantastisk nyfortolkning af Ipsens gamle drama spillet af meget dygtige unge skuespillere!

30. March 2019

Margrethe T. Østergaard

Jeg synes godt om den moderne bearbejdelse og det mere komplekse forhold mellem Nora og Thorvald - men jeg synes, at Rank figuren stod uforløst og hans fuldemandsseance i 2. akt var lidt forplumrende for hele hans "figur" - og man fik ikke helt opfattelsen af hans forhold til Nora.

29. March 2019

Helle T K

Syndes forestillingen var rigtig spændene og fangende og kunne rigtig godt lide moderniseringen af den.. Dog en skam at jeg var der inde, en aften med gymnasie klasser som havde deres mobiler fremme hele tiden.. Det var ret forstyrrende..

29. March 2019

Luise Hejlesen

En super god forestilling - og det er spændende at opleve, hvordan pointerne i Ibsens drama bliver sat ind i nutiden.

29. March 2019

Anita

Fantastisk præstation og opsætning

29. March 2019

Anne Mette

Wauw, sikken en pragtpræstation. Vi var vildt duperede, da vi gik hjem!

29. March 2019

Liselotte Johansen

Fantastisk. Rigtig godt spillet

29. March 2019

kik

Hvis ikke der falder en Reumert eller 2 af, så er der ikke retfærdighed til.

28. March 2019

Lotte Sjælland

26. March 2019

Elsebeth

Det var en rigtig god “ oversættelse” af Ibsens fine drama til nutid og jeg var rigtig godt underholdt i 1.akt. 2. Akt fængede mig ikke. Det manglede intensitet

26. March 2019

Mette Raahauge

Nora var fantastisk spillet - og hele stykket var så godt oversat til nutiden.

26. March 2019

Preben Buchholt

Forestillingen var spændende opsat i en moderne konteksts.Dygtige skuespillere, som fyldte deres rolle flot ud. Nora virkede ikke helt overbevisende på mig i dukkerollen i første del.Første del virkede i øvrigt lidt for udpenslet. 2.del stod stærkt og var forestillingens højdepunkt.

26. March 2019

Maria

Spændningsløst og uinteressant

25. March 2019

Jesper Olsen

Helt igennem en super forestilling

25. March 2019

Hans Jørgen Larsen

Den 1. marts så jeg "Et dukkehjem" på Vendsyssel Teater, og det var en fremragene forestilling. Derfor blev jeg skuffet i lørdags på Aalborg Teater. Jeg ved ikke, hvorfor man på teatret absolut skal ændre på klassikerne. Det er som om, man på teatret ikke mener, at publikum kan føre temaerne i forestillingerne op til vor tid.Mobiltelefoner mm i Et dukkehjem, maskinpistoler i Romeo og Julie m.fl. Måske bør teatrets ledelse gå i biografen og se Lykke-Per. Den siver ind, også uden brug af mobiltelefoner.

25. March 2019

Jesper Ludvigsen

Ganske vellykket transformering til nutiden.

25. March 2019

Elsie

En veloplagt, moderne velspillet forestilling "med udgangspunkt i Ibsens Dukkehjem", ihvert fald spekulerede jeg på hjemturen over, hvor meget Ibsen, der egentlig var tilbage. Noras afsked med hjemmet var ganske gribende i sin langsomhed. Tak for en god oplevelse. E.K

24. March 2019

oluf.eva@stofanet.dk

Jeg giver kun 5 stjerner,fordi vi ofte ikke kunne høre, især doktor Rank. Jeg var ellers meget begejstret, utrolig godt, gribende og flot spil.

24. March 2019

Lars

Stærk præstation Blev virkelig betaget af det univers som blev forbilledligt udrullet.

24. March 2019

Edith Carlsen

Utroligt flot og virkelig stor præsentation af skuespillerne. Meget flot og spændende opsætning., af den gamle forestilling i nye klæder.

23. March 2019

schou

Den ene stjerne gives for at skuespillerne mødte op tilsyneladende i ædru tilstand. var utrolig tæt på at gå i pausen ekstrem dårlig oplevelse. kunne ikke se hvad der foregik bagerst og midt sene på trods af billetter på forreste række. hvis ikke man havde læst resume et anede man ikke hvad pointen i forestillingen var tror ikke Ibsen ville kunne kende sit stykke Gad vide hvad anmelderne så med de stjerner de gav

23. March 2019

Betty Rode

Pragtfuld forestilling - velspillet - fin scenografi

23. March 2019

Charlotte Madsen

23. March 2019

X

Den tidsaktuelle ramme for Dukkehjemmet var fin og viste at problematikken “Nora” fortsat eksisterer. Gode præstationer af skuespillerne.

23. March 2019

Elin E Knudsen

Fantastisk - faktisk var det svært at holde pause

23. March 2019

Simone

Et moderne, intens og spændende drama med et humoristisk twist. Dygtige skuespillere, flot grafik. Måske en smule langtrukken.

22. March 2019

Linette

En fantastisk forestilling, virkelig dygtige skuespillere. Kan varmt anbefales

22. March 2019

Susanne

fin fortolkning af Ibsen, fantastisk Nora:-)

22. March 2019

Charlotte Lill-Britt Jakobsen

Som en furie, ser man Noa udvikle sig til.

22. March 2019

Hanne Jette Simonsen

Fantastisk forestillingen og meget eftertænksom

22. March 2019

Merete og Jan Ottosen

Kanon godt stykke.

22. March 2019

Karin Bang Andersen

Meget flot forestilling, god præstation, så flot.

22. March 2019

Anette

Enestående skuespil som gjorde dybt indtryk.

22. March 2019

Karin

22. March 2019

Jørgen Hauge Kensen

Et klassosk drama i en insisterende styret hysterisk moderne udgave. En fuldtræffer i en tidsalder med blitz mellem #metoo og banditter i hæslige habitter!

21. March 2019

Eva Hultengren

Overraskende relevant nutidig. Intenst drama. Meget velspillet. Nora er stjernen og de andre spiller med og mod hende på højt niveau.

21. March 2019

Carsten Meyer

En af de bedste forestillinger vi har oplevet på Aalborg Teater, måske den bedste. Hovedrolleindehaveren var suveræn, scenografien i top, alt i alt en fabelagtig forestilling.

21. March 2019

Ulla Rytter

Det var en god Forestilling med meget dygtige skuespillere, men hvorfor skulle der være musik i baggrunden, den stjal lyden fra skuespillerne og man kunne ikke høre hvad de sagde, og hvis sangene havde nogen relation til stykket kunne man ikke høre hvad der blev sunget

21. March 2019

Ellen Schmidt

Spændende forestilling med aktive, engagerede skuespillere og fint omsat til vor tid. Dog kunne første del godt afkortes lidt. Håber ikke de dygtige skuespillere har fået alt for mange blå mærker! :-)

20. March 2019

Sven albrecht

Hey det har været en stor oplevelse at vlre afsted i teateren men syntes at ud fra bekskrivelsen at stykket , havde jeg forventet det uvente og det visse wow effekt ...stykkey blev for hurtigt forudsigeligt og så blev historien dpr langtrukket ..skuespillet har været på et højt niveau men det havde ikk gjort noget at man også havde fået noget sceneskift måske som hvad sker der ind på kontoret og hvad sker der i de andre rum i det hele taget ..

19. March 2019

Julia Zhong Jepsen

Virkelig flot skuespil!

19. March 2019

Elisabeth

Flot forestilling!

19. March 2019

Kirsten

Meget morderne og fin Forestilling

19. March 2019

Gregory

Det var en klassiker set med moderne øjne af Henrik Henriksen i fashionable scenografi v. Nicolaj Spangaa. Stykket blev bearbejdet af Jens Christian Lauenstein Led, som jeg vil give ekstra stjerne for fx. fyringsmail sendt i stedet for gammeldags brev eller barnepige som kommer fra Korea og taler pidgin English. Det var seks stjerner på scenen men Nanna Skaarup Voss som Nora fortjener en speciel udmærkelse. Men slutscenen, efter min mening, var ikke stærk nok: skulle det være udvikling "fra lykke til lidelse" som i græsk tragedie, var lidelse for mild... 1000 tak for næsten perfekt produktion af "Et Dukkehjem"!

18. March 2019

Kirsten Skaarup Bojer

Kære alle på Aalborg teater, der har gjort deres til, at vi som publikum fik den største og flotteste oplevelse. Det var en imponerende opførelse. Tusind tak for en fantastisk oplevelse. Fantastiske skuespillere.

18. March 2019

Lene S

Tak for en helt fantastisk oplevelse.

17. March 2019

sinne marckmann

det fortjener 6 stjerner

17. March 2019

Lone GS

Efter at have set Vendsyssel teaters dygtigt spillede traditionelle udgave, var det et super godt skift at se dukkehjemmet up to date. Velspillet og engagerende

17. March 2019

Line Pedersbæk

17. March 2019

Anna-Marie Pedersen

Moderne opsætning i forhold til tidligere Fremragende præstationer af alle skuespillere

17. March 2019

LoneK

Imponerende skuespiller præstation over hele linien, spændende fortolkning, virkelig mange ting til eftertanke ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

17. March 2019

Camilla Brøndum

Rigtig flot sceneopsætning, fantastisk fed musik og virkelig gode skuespilspræstationer!! Særligt Nora blev spillet helt fantastisk!!

17. March 2019

Allan Næs Gjerding & Ann Birthe Jensen

Pragtfuld forestilling. Stykket sætter sig lidt mellem to stole, fordi man tager en problemstilling, der er mindre relevant i nutiden, og placerer i en moderne kontekst - her blev stor loyalitet over for det originale manuskript måske en lille barriere. Men smukt og intenst spil i den perfekte scenografi, der altid kendetegner Aalborg Teaters høje standard.

17. March 2019

Torben Larsen

Helt fin forestilling. God og fantasifuld opsætning. Flot skuespil. Anden akt virkede ret svagt og fantasiløst, formentlig fordi vi alle kender afslutningen. Derfor kun 4 stjerne.

17. March 2019

Tine og Jens Chr. Brodersen

Fantastisk velspillet, især af den kvindelige hovedrolle. Historien er meget fint opdateret til nutiden. Scenografien er spot on og innovativ. Vi kommer snart igen.

17. March 2019

Jette Hust

fantastisk godt spillet af alle skuespillerne,vi nød det meget.

17. March 2019

John Pedersen

Det var så tredie gang vi oplevede et dukkehjem.Denne forestilling her var den bedste. opsætning og kuliser var helt i top og nyskabende.Sidst vi så et dukkehjem var på lille scene, som fik en lidt autentisk virkelighed. idet at hovedrollen som var gravid blev syg til anden akt. Og vi måtte se forestillingen senere. mvh. 'John Pedersen

17. March 2019

Lars Henrik Hejlesen

Flot moderne opsætning af den gamle klassiker med det udødelige temaer.

17. March 2019

Helene Søholm Knudsen

En af de bedste forestillinger, jeg har set på Aalborg Teater.

17. March 2019

Jessica Rasmussen

Fantastisk fortolkning af Henrik Ibsens “Et dukkehjem”. Et meget medrivende skuespillerteam, specielt Noras udvikling fra en dukke til et individ var super godt udført! Dette stykke vil jeg varmt anbefale!

17. March 2019

Mette

Jeg var virkelig underholdt, både med alvoren i stykket, men også med humoren, som var helt perfekt og velplaceret. Kan helt klart anbefale stykker for andre.

17. March 2019

Per Albin Kristiansen

En fantastisk forestilling, som også siger noget om menneskers ageren i 2019. TAK

17. March 2019

Jørn Dyhr

Det var en rigtig god opsætning af Et Dukkehjem. Det er en gid ide med opdatering til nutiden med bl.a. mobiltelefoner. Desuden kunne jeg rigtig godt lide det med projektoren på bagtæppet, når Nora talte til sig selv. Eneste ulempe var, at jeg sad på balkonen bag en søjle, men det kan forestillingen jo ikke klantres for. Det har jeg lært til næste gang.

17. March 2019

Elisabeth Thorsen

Fantstisk sprællevende Nora!! Super flotte effekter.

17. March 2019

Marianne Pedersen

Et Dukkehjem var underholdende og dramatisk. Alle skuespillere leverede en spændende ny fortolkning af Henrik Ibsens stykke. Lattermusklerne blev også rørt flere gange.

17. March 2019

Mia.

Fantastisk forestilling! Dygtige skuespillere, og meget stof til eftertanke i den tid vi lever i. Jeg blev meget rørt.

17. March 2019

Helle Jensbye

Fantastisk Forestilling. Intet mindre. Jeg frygtede tab af essens ved modernisering, men dette gjort til skamme. Nora spilles fuldstændig uimodståeligt af Nanna Skaarup Voss, men stor ros til alle skuespillerne. Det er et stykke, som gør indtryk og sætter sig dybt. For rigtig mange år siden blev Nora spilllet af Marianne Mortensen på teatret, i den klassiske version, også uforglemmeligt - taknemmelig for, at have oplevet begge.

17. March 2019

Birgith Pedersen

Det var virkelig en god oplevelse!

16. March 2019

Camilla

Rigtig god forestilling! Super fedt at se en moderne fortolkning af Ibsens værk - et eller andet sted er det både fascinerende og skræmmende, at et gammelt og traditionelt stykke som 'Et Dukkehjem' stadigvæk er så relevant og virkelighedsnært i dag med ganske få ændringer. Godt klaret!

16. March 2019

Lone

Ægte skuespil - en god oplevelse.

16. March 2019

Bodil Christensen, Læreruddannelsen - på vegne af studerende

Fra Læreruddannelsen UCN skriver studerende således: Lykkes Aalborg teater med opsætningen af Ibsens Et dukkehjem fra 1870? Ja, det gør det på mange måder. Nu har jeg selvfølgelig læst Et Dukkehjem, men hvis nu man sagde at jeg ikke havde, så vil jeg sige at stykket var lykkedes med at aktualisere, ved brug af mobiltelefoner og mails i stedet for breve. I dag er det dog ikke lige så uset, at en kvinde forlader mand (og børn), som det var i slutningen af 1800-tallet, og stykket var derfor ikke så chokerende. Udover når Nora selvfølgelig teede sig helt fjollet. En minimalistisk indrettet stue med designermøbler og et gulv så dyrt, at man næsten ikke må gå på det, udgør scenografien og angiver, at vi ikke længere befinder os i slutningen af det 19. århundrede. Det hippe par har i øvrigt også anskaffet sig en asiatisk au pair, som selvfølgelig både har overtaget Noras huslige pligter og børnepasningen, og som selv har forladt sit barn for at kunne arbejde for bankdirektøren og influenceren. For den titel har Nora nemlig også anskaffet sig i denne nye og moderne fortolkning af Ibsens klassiker. Der er altså både inddraget tidens trends indenfor indretning og mode, den digitaliserede og selviscenesættende verden og så det multikulturelle arbejdsmarked indenfor børnepasning og husarbejde, som alle bidrager til, at stykket er blevet aktualiseret og moderne, om man vil. Det er i hvert fald ret tydeligt, at emnet stadig er aktuelt, og historien, med enkelte ændringer, sagtens kunne udspille sig i år 2019. Vi må selvfølgelig heller ikke glemme doktor Ranks lyserøde, lysende neonflamingo, der gør det fremragende som accessory til det fine jakkesæt. Som tidligere nævnt er scenografien minimalistisk, og det hjælper med at holde fokus på det væsentlige i stykket, nemlig dialogerne og Noras tanker og indre kampe, der fortælles ved brug af et kamera og en projektor på bagtæppet, som udgør en af væggene i stuen. Nora forlader stuen og går ud bag tæppet og stiller sig foran kameraet, når hendes indre monologer udspiller sig, og man er som tilskuer ikke i tvivl om, at det er noget, der foregår inde i hendess hoved. Lys- og lydsiden virker understregende for stemningen i stykket, og særligt musikken er værd at bemærke, da den ikke bare understreger stemningen, men også er med til at klargøre budskabet både på tragiske, men også på komiske måder. Som for eksempel når Helmer er, hvad Nora vil kalde urimelig, og linjen ”Why are you being a dickhead” spiller nærmest som en refleksion af ikke bare Noras, men sikkert også flere kvindelige tilskuers tanker. Eller til sidst da hele forholdet og familien er ved at gå i opløsning, og ”Love, love will tear us apart” spiller i baggrunden, mens Nora forstår, at hendes to store kærligheder, faren og Helmer, aldrig rigtig har elsket hende, men blot nydt at være forelsket i hende. Og så minder musikken i øvrigt rigtig meget om en virkelig kendt norsk ungdomsserie, som også har en kvinde ved navn Nora i en af hovedrollerne. Endnu en Nora som har ben i næsen, og som bestemt ikke vil være nogens dukke. Der er rigtig mange ting, der lykkes i Aalborg teaters opsætning af Et dukkehjem. Det fungerer at aktualisere den med moderne interiør, macarons og en lyserød neonflamingo, måske fordi emnet er så evigt aktuelt og debatten udødelig, for hvornår er det i orden, at en hustru og mor forlader sin familie for at ”finde og opdrage sig selv”? Er det okay at forfalske en underskrift for at redde sin mand og familie, når loven siger noget andet? Og så er den nøje udvalgte musik tilpas plat, tragisk og komisk til at være en genistreg, som understreger stemningen og Noras tanker. Indimellem bliver dialogerne og kunstpauserne dog lidt lange, og så virker det hele en smule energiforladt, hvilket er ærgerligt, for den får altså et ordentligt spark bagi, når Nora udfoldes i sine småpsykotiske øjeblikke. Og ja, bevares, det er et drama, der består af megen dialog, men jeg kunne godt have ønsket mig lidt mere tempo og lidt mere kant indimellem. Der var gode musikvalg som passede til scenerne God indretning af scenen, også med rummene ude bagved En god ide med kameraet ude bagved, som så kom op på lærredet Det lykkedes med at aktualisere stykket. Det ses bla. Med brugen af mobiltelfoner I stedet for breve, Noras Arbejde er blogger og influencer, jobs som ikke var der i gamle dage Moderne musik giver en fed effekt. Høj musik afspilles ofte spontant og kommer som et chok, hvilket afspejler det kaotiske familieliv. Nogle gange var musikken for meget, og der blev skabt en biografstemning i stedet for den mere kunstneriske, fine stemning, som normalt kendes fra teateret. Spændende med Nora, der taler direkte til publikum, når hun står foran kameraet og siger sine tanker højt. Spændende, hvordan et uperfekt familieliv skjules med perfekte møbler, fint tøj og succes.

16. March 2019

Lone

For meget laserlys

16. March 2019

Jørn borup

16. March 2019

Ulla Mortensen

Et velspillet stykke med en fængslende historie. Især Nora-figuren står stærkt, som hun jo netop også skal, ifølge Ibsen. Det fungerer fint med den tillempede modernisering. Det gav dog ingen mening med Ranks sidste besøg, da denne scene tager brodden ud af slutopgøret mellem Nora og Thorvald. Desuden skabte denne scene en komik uden sammenhæng med hans alvorlige budskab.

16. March 2019

jens

Spændende opsætning af et dejligt skuespil

16. March 2019

John Hedelund.

16. March 2019

Elsa Børglum

Virkelig flot bygget op , og fantastisk spillet af Nora, i moderne udgave,--der passer til nutidens samfund

15. March 2019

Ole Graversen

Nanna Skaarup Voss spiller fantastisk. Dejligt at mærke høj kvalitet hos alle optrædende. God lyd - ikke for meget, men støtte til skuespillerne. Flot !

15. March 2019

Helle Pasgaard

15. March 2019

Helle Pasgaard

15. March 2019

Jens Chr. Jensen

Virkeligt god forstiling, dygtige skuespiller. Grunden til 5 stjerner og ikke 6 er at der var nogen gange der blev talt for hurtig og derved var der nogle ord vi hørte. Mvh Jens

15. March 2019

Annie Pedersen

lidt for moderne efter min smag

15. March 2019

Lene Weiss, Aars

Mega flot skuespil og ditto scenografi!!

15. March 2019

B Rasmussen

Kan absolut anbefales

15. March 2019

Else

det var en fantastisk oplevelse

15. March 2019

Lis Carlsen

Et virkeligt velspillet Dukkehjem.

14. March 2019

Helle Andersen

Fantastisk. “Hvor går Nora hen, da hun gik ud?”——-

14. March 2019

Jørn Andersson

Der manglede “suspense” og “nerve” i forestillingen. I mange af dialogerne stod skuespillerne i hver deres hjørne af scenen, hvilket efterlod et utroværdigt udtryk for konfrontation/samtale/inderlighed /nærvær.

14. March 2019

Elisabeth Madsen

Flot skuespil. Den nutidige opsætning virkede godt. Flot scenografi.

14. March 2019

Astrid Nissen

En fantastisk forestilling

14. March 2019

Elsebeth Schaap

Sjovt med ‘up-to-date’- fremstilling ... og phillipinsk au-pair! Problematikken var i hvert fald skåret ud i pap. Fint spillet.

14. March 2019

Jane Nørgaard

En virkelig god oplevelse. En kraftpræstation af skuespillerne. :-)

13. March 2019

Rikke

Flot stykke

13. March 2019

Tormod Toft Poulsen

Supergodt. Jeg så forestillingen sammen med en hf-klasse med andetsproglig baggrund. Skuespillernes udtale, mimik og gestikulation hang så godt sammen, at der ingen sproglige forståelsesvanskeligheder var. Flot forestilling, hvor replikkerne, selvom de lå tæt op af Ibsens originale replikker forekom utroligt aktuelle og typiske for vores tid. Tematikken og problematikken i dramaet forekom nutidigt og vedkommende - fantastisk tænkt, instrueret og udført. Mange tak!

13. March 2019

johnamtoft@gmail.com

Fremragende idé, opsætning og skuespil.

13. March 2019

Marlene

Jeg synes forestillingen var ukreativ og manglede noget kant. Der var intet next level feminisme over den, som jeg nok havde regnet med. Det så så godt ud på plakaten, som om Nora var rasende og virkelig ville tage pis på det hysteriske kvindemenneske som hun bliver fremstillet som. Eller hvorfor var rollerne ikke byttet om, så det var manden der gik hjemme? Det ville have været et moderne tvist. Det er altså en ommer, jeg var desværre meget skuffet.

13. March 2019

Leif Petersen.

Fantastisk skuespil af de medvirkende - ikke at forglemme Au pair pigen - måske der ligger og lurer en skuespillerfremtid der. Så - ja 6 stjerner med pil opad fra mig.

13. March 2019

Steen Grabow Hansen

Enestående skuespillerpræstationer. Fin scenografi Flot nyfortolkning.

13. March 2019

Katrine

Et dukkehjem er fin fortælling, med fantastiske skuespillere. Det ses tydeligt, at det er en nyfortolkning af det originale stykke fra 1879, men desværre lever den ikke helt op til kravene fra min side. Datidens problemstilinger er ikke helt de samme i dag.

13. March 2019

Else vilhelmsen

Fantastisk god forestilling

13. March 2019

Torben J

Spændende nyfortolkning af et gammel stykke. God oplevelse med et professionelt setup på både lyd, lys osv. Skuespillerne var dygtige og forstod at spille rollerne på en klar og tydelig måde Alt I alt en god oplevelse

11. March 2019

Lotte Lottenburger

Medrivende, rørende og uforgængelig i sit emne. Tak for en dejlig oplevelse til Nora og alle på AAT.

11. March 2019

Lotte Lottenburger

En fantastisk forestilling med dybde, glæder og sorger. Evigvarende, tilbagevendende problematikker. Tak Nora og alle på store scene. En emotionel omstilling fra Lille Scene. Lotte Lottenburger

10. March 2019

Elisabeth Viksnins, Spar Nord Fonden

En fantastisk og overbevisende indsats. Er man gift - eller har været ;-) - er der direkte adresse til tanker og oplevelser i privatlivet. Tænk at Ibsen i en helt anden tidsalder så "det" og turde lade Nora gå - og tænk, at Aalborg Teater rammer lige ned i et aktuelt Danmark og et persongalleri og fortielser, der uden tvivl er i dag. Lige i hjertet - stor eftertanke og fremragende underholdning.

10. March 2019

ingrid guse

en forrygende forestilling.

10. March 2019

Mads Holm

Det er fint nok, at man vælger at modernisere Ibsens drama, men hvorfor skal Nora være influencer? Hvorfor skal hun kigge ind i en skærm, når hun fremsiger sine monologer? Hvorfor skal hun råbe “MACAROONS FOREVER”? Hvorfor skal det hele være så tåkrummende karikeret og moderniseret for moderniseringens skyld? Og hvorfor går man ud fra, at publikum er så dumme, at man vælger at bruge Kate Nash’ “Dickhead”, som underlægningsmusik, når mændene opfører sig som svin, eller en poppet coverversion af Love Will Tear Us Apart” i den ikoniske slutscene, hvor Nora går fra Thorvald Helmer, for at være sikre på, at de har forstået, hvad der sker på scenen? Det og mange andre ting sad jeg og tænkte over, mens jeg sad og krummede tæer over Aalborg Teaters opsætning af Et Dukkehjem.

10. March 2019

Christian Roslev

Super præstation - især hovedrollen, Nora!

10. March 2019

Rasmus Prehn

Fantastisk fortolkning af stykket. Godt og rørende skuespil. Moderne og sjove replikker. Hyggeligt og charmerende med de to herlige drenge. Stykket kunne dog med fordel kortes ned med 10-20 procent i længden, uden at fortælling eller pointer går tabt.

10. March 2019

Marianne

God, skarp, medrivende og fantastiske præstationer :)

10. March 2019

Kresten Thomsen

Ibsen holder i den grad i 2019 båret frem af en fantastisk hovedrolle. Fabelagtig oplevelse.

10. March 2019

Nyhed: Sæsonkort

Vi har gjort det nemmere end nogensinde at komme i Aalborg Teater. Sæsonkortet er din gratis adgangsbillet til masser af store teateroplevelser.

Køb dit sæsonkort inden 8. august 2019 til kun:
995 kr.

 

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Me too, Nora!

Af Jens Christian Lauenstein Led, Chefdramaturg på Aalborg Teater samt Stine Thidemann Faber, Lektor i kønssociologi på Aalborg Universitet. Teksten er også bragt som kronik i Nordjyske 4. marts 2019.

I år kan Henrik Ibsens berømte stykke Et dukkehjem fejre 140 års fødselsdag. Da værket om ægteparret Torvald og Nora Helmer første gang blev uropført i København i 1879 vakte det voldsom postyr og debat pga. stykkets chokerende slutning, hvor Nora forlader sin mand og sine børn. Det var mere end datiden kunne kapere, og teksten vækker fortsat så megen genklang, at den opføres på teatre på hele kloden året rundt. Ibsen sætter med ”Et Dukkehjem” spørgsmålstegn ved relationerne mellem kønnene; rollefordelingen i ægteskabet samt kvinders uligestilling på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt. Dermed fortæller teksten både noget om, hvor vores opfattelse af disse emner bl.a. kommer fra, samtidig med at den tilbyder sig som et prisme, hvori vores fortsatte diskussioner om de emner kan reflekteres. Vi vil i det følgende udfolde, hvordan ligestillingsdebatten begynder og kan fortsættes i Ibsens og Noras selskab.

Fortællingen om Nora og Helmer tager som altid hos Ibsen sin begyndelse i fortiden. Det unge par var nogle år før stykket begynder i visse vanskeligheder. Torvald, som er advokat, havde mistet sin stilling ved et ministerium, og efter en krævende periode som selvstændig advokat blev han alvorligt syg. Lægerne anbefalede et længere ophold i syden. Nora var på det tidspunkt højgradvid med parrets tredje barn og hendes far lå for døden, men alligevel trådte hun handlekraftigt til. Uden Torvalds vidende, og ved at forfalske sin netop afdøde fars underskrift, lånte hun således en mindre formue, som parret sammen med børnene levede af på Capri i Italien i næsten et år. Der, hvor stykket tager sin begyndelse, er Torvald tilbage i fuld vigør, og han er endda netop blev udnævnt som ny direktør i en større bank. Samtidig afpresses Nora nu af ham, som hun i sin tid lånte penge af, fordi skæbnen vil, at han står til at miste sit job i den bank, som Torvald skal blive direktør for. Nora regner imidlertid med, at Torvald nok skal komme hende til undsætning, når han forstår, at hun med sin dokumentforfalskende handling reddede hans liv. Men nej. Konfronteret med sandheden og afpresningen tænker Torvald kun på sig selv. Og da afpresseren trækker truslerne tilbage, udbryder han: ”Jeg er frelst!”. Fraværet af et ”vi” og hele Torvalds ageren, får Nora til at indse, at han ikke elsker hende højere end sin ære. Det går op for hende, hvor hult deres ægteskab har været, og hun vælger at forlade ham.

Da Ibsen med ”Et dukkehjem” talte kvindernes sag, var han på mange måder forud for sin tid. Kritikken var på dette tidspunkt da også både aktuel og berettiget. 1800-tallets europæiske kvinder havde unægtelig en ufri samfundsmæssig position. Dette gjaldt både i ægteskabet, hvor kvinderne var underordnet manden, og i sociale og juridiske sammenhænge mere generelt. Blandt andet havde kvinder dengang ikke samme ret som mænd til uddannelse og arbejdsliv. I udgangspunktet havde Ibsen ellers ikke haft meget tilovers for kvindefrigørelsens idé. Men hans kone, Susanne Ibsen, blev dybt engageret i sagen efter læsningen af den engelske filosof John Stuart Mills værk ”Kvindens underkuelse” fra 1869, og det lykkedes hende at få Ibsen til også at læse den. Stuart Mills var en af de første der lod kvinders uligestilling danne grundlag for en videnskabelig publikation. Dette var ellers atypisk for datiden. Andre relevante samfundstænkere i den periode var også Karl Marx og Max Weber. Disse to videnskabsmænd var nidkært optaget af at studere samfundsmæssige uligheder, men begge undlod at tematisere køn. Det var først

senere, i begyndelsen af 1950’erne, at Talcott Parsons introducerede begrebet kønsroller, og igen fik sat køn på den videnskabelige dagsorden. Via rollebegrebet fik Parsons illustreret, hvordan vi som mennesker formes af rolleforventninger og -normer. Han introducerede samtidig ideen om, at de traditionelle kønsroller ikke kun var biologisk bestemte, men også socialt formede, og dermed åbnede han for, at (køns)rolleforventningerne og -normerne var noget, der kunne ændres.

I Ibsens samtid blev kvinders frigørelse ellers oftere behandlet i skønlitteraturen fremfor i den videnskabelige produktion. Flere af værkerne fra dengang bygger således på stærke kvindelige hovedpersoner, der vrister sig fri af ægteskabet. Budskabet stod klart: Det var ikke længere forventeligt, at et ægteskab kun skulle indgås af økonomiske, materielle grunde og for den pæne facades skyld; relationen mellem kønnene skulle i ægteskabet bygge på kærlighed, gensidig forståelse og respekt. Således var budskabet i ”Et dukkehjem” da også, at kvinder skulle have ret til og mulighed for at udfolde deres egne, selvstændige liv og behov. Netop Ibsens dukkemetafor udtrykker meget præcist, at Nora som hustru og moder i overvejende grad blev defineret i forhold til andre (manden og børnene), og at hun blot var et objekt for Thorvalds forestillinger om den ideelle hustru og moder. Som nyudnævnt bankdirektør er Thorvald optaget af både, hvilke signaler ægteskabet, og hans hustrus adfærd, signalerer til omverdenen. Den underlæggende fortælling i stykket er således også de kulturelle koder i overklassen, hvor der trækkes på metaforen om kvinder som (unyttige) pyntegenstande.

Udover relationerne mellem kønnene samt rollefordelingen i ægteskabet, er også kvindens rolle som moder et centralt tema i ”Et dukkehjem”. I en erkendelse af, at hverken hendes mand eller omgivelserne tilkender hende en fri vilje og et intellekt, frigør Nora sig i sidste akt fra de snærende bånd og forlader mand, børn, ægteskab. Dette særlige tvist i Ibsens stykke satte for alvor sindene i kog. Netop Noras moderidentitet lænker hende til en piedestal i Thorvalds og samfundets øjne i en samtid, hvor der sås en næsten overdreven tilbedelse af moderskabet. Synet var, at kvinden havde en særlig omsorgsfuld og opofrende rolle at udfylde i hjemmet: De var ’agents of the state’, når det kom til at sikre hygiejne, opretholdelse af den samfundsmæssige orden og den rette moralindstilling. Samtidig får Ibsen på indirekte vis også beskrevet faderskabet, ved at portrættere Thorvald som følelsesmæssigt fraværende og usikker i relationen til børnene.

1800-tallets kønsproblematikker kan ganske vist synes forældede, ikke mindst i et samfund som det danske, hvor der i mange år har hersket en udbredt opfattelse af, at ligestilling mellem kønnene er noget, vi har opnået. Trods denne udbredte opfattelse, illustrerer statistiske opgørelser på området ikke desto mindre, at der stadig findes væsentlige forskelle mellem kønnene, fx relateret til arbejdsmarkedet, hvor uligeløn fortsat eksisterer, og hvor vi ser overraskende stabile kønsforskelle, hvad angår valg af uddannelse og arbejdsliv, samt en skæv kønsfordeling på ledelsesgangene. Og selvom vi i nyere tid lever med en mere ligelig fordeling af arbejdsopgaverne i hjemmet og et andet syn på familien og dens behov, er der væsentlige kønsforskelle også i den private sfære; bl.a. afholder flertallet af danske mænd fortsat en kort barselsorlov, også kortere end mænd i de andre nordiske lande. Forskningen viser da også, at mænd ofte bliver sorteper i forhandlingerne om orlovsfordelingen, fordi kvinder fortsat anses for at være de bedst egnede til at tage vare på familien/børnene. Disse forskelle bliver ekstra vanskelige at få tematiseret, når den gængse opfattelse er, at kønsuligheden slet ikke eksisterer

mere. Man kan sige, at den forøgede bevidsthed og viden om kønsforskelle besynderligt nok ikke lader til at nytte noget. I den forstand adskiller Noras situation sig ikke så meget fra nutidskvindens: Begge befinder sig i en ulighedskultur, og begge har store vanskeligheder med at komme til orde, når de forsøger at italesætte selvsamme ulighed.

Foranlediget af den bevægelse, der opstod i efteråret 2017 under hashtagget “metoo” er der skabt en fornyet debat. Den brede identifikation, der i mange lande opstod i kølvandet på bevægelsen, har i den grad formået at ryste op i forestillingerne om og forventningerne til mænd og kvinder. Konsekvenserne af #metoo og den måde, hvorpå mobiliseringen i nogle tilfælde har ført til ændringer både i politik og praksis varierer fra land til land, men eksemplet viser, at digitale og sociale medier i dag udgør en central ramme i (re)definitionen af nutidens kønsnormer. Dette er selvsagt en helt ny drejning i forhold til Ibsens samtid. Selve temaerne som diskuteres – kønsrelationer, kønsulighed, parforhold, samliv, seksualitet, interaktion, forestillingerne om hvad henholdsvis en mand og en kvinde bør/kan/må! – er dog lige så komplekse og lige så relevante, som de var på Ibsens tid.

I anledningen af 140 års jubilæet for ”Et dukkehjem” giver Aalborg Teater et bud på stykkets moderne fortolkning. Stykket spiller på store scene fra 9. marts til 2. april.

Medvirkende

Holdet bag

Forfatter
Henrik Ibsen

Bearbejdelse og oversættelse
Jens Christian Lauenstein Led

Instruktør
Hans Henriksen

Scenograf
Nicolaj Spangaa

Lysdesigner
Kasper Daugberg

Lyddesigner
Aske Bergenhammer Hoeg

Bemærk
Der anvendes stroboskoplys i forestillingen.

Vil du vide mere?

2 x Et dukkehjem på P4 Weekend

Aalborg Teater og Vendyssel Teater opsætter begge Henrik Ibsens klassiker i 2019. Derfor er begge teatres dramaturger interviewet af P4. Indslaget starter 1 time og 37 min. inde i udsendelsen (20. januar 2019).

Lyt med her

Hvad skal Nora i dag? Bagom to instruktørers arbejde med ‘Et dukkehjem’

Iscene.dk har interviewet Hans Henriksen og Kaspar Rostrup, der begge instruerer 'Et dukkehjem' på hhv. Aalborg Teater og Vendsyssel Teater.

Læs artiklen her

Udødelig klassiker i moderne format: Aalborg Teater opfører Et Dukkehjem

Migogaalborg har interviewet de to hovedrolleindehavere Nanna Skaarup Voss og Ferdinand Falsen Hiis om at medvirke i 'Et dukkehjem'.

Læs interviewet her