Ekstraforestillinger

Aftenlandet

Forestillinger

Ny dansk dramatik om Europas fremtid
GET IN og godmorgen. Værsgo, en bakke. Til venstre: sandwichbar, salatbar, det varme køkken er desværre ikke åbent endnu, ligefrem: kaffe, kiosk og kasse. Til højre: toiletter. Velbekomme.

Sådan lyder det fra de to medarbejdere på en motorvejscafé et sted i Europa nær en grænse. Medarbejderne på GET IN står klar til at tage imod og servere for gæsterne, der stopper for en pause på deres rejse.

Et belgisk par er på vej til Sverige for at besøge deres søn og se deres nyfødte barnebarn for første gang. En lettisk lastbilchauffør på vej med varer stopper for at tisse og købe lakridser. Et dansk, lesbisk par er på dannelsesrejse i Europa med deres tvillingepiger. En ældre mand bestiller en øl. En forretningsmand på vej til Berlin vil have kaffe. Pludselig står en syrisk kvinde i cafeteriet, og udenfor på parkeringspladsen samler der sig stadig flere flygtninge. Dørene til cafeteriaet bliver låst for at holde flygtningestrømmen ude, og cafeteriet, som for gæsterne kun var tænkt som et kort og ligegyldigt stop på vejen, bliver arena for et eksistentielt drama om, hvor Europa er på vej hen.

Aftenlandet instrueres af Tue Biering som bl.a. er kendt for sine debatskabende forestillinger i teater- og performancegruppen FIX & FOXY. Forestillingens dramatiker Julie Maj Jakobsen er en markant stemme i dansk teater, og har tidligere skrevet forestillinger som Ødipus på Kreta og Daemon for Aalborg Teater.

Ekstraforestillinger: 22. og 23. december

  • Billetpriser

    230 - 270 kr.

  • Unge u. 25 år

    80 kr. (weekend: ½ pris)

  • Varighed

    1½ time uden pause

  • Danmarkspremiere

    15. november 2017

  • Sidste spilledag

    23. december 2017

  • Scene

    Lille Scene

  • Genre

    Ny dansk dramatik

Spilledage

Nordjyske
Kristeligt Dagblad
Jyllands-Posten
Børsen
Mortenhede.dk
Kulturkongen
iscene.dk
Information
Gribende portræt af et plaget Europa
"Aftenlandet" er en snedig og gennemtænkt, velspillet, underholdende og trist fortælling.
Stærk og visuelt spændende fortælling om flygtninge, familier og følelser.
Talentfulde kræfter står bag "Aftenlandet", der både er begavet skrevet og fremragende udført.
På Aalborg Teater sidder vi i varmen på landevejscafeteriet GET IN, mens flygtningekrisen eskalerer ude i mørket. Stærkt bud på flygtningeteater af Julie Maj Jakobsen og Tue Biering.
Et sandt eksistentialistisk drama med absurd komiske scener, der langsomt, men ret sikkert kravler ind under huden på dig – især teaterstykkets allersidste trumfkort
Aftenlandet på Aalborg Teater er en velskrevet og velinstrueret forestilling om Europas sjæl, flygtningekrisen og medmenneskelighed – eller mangel på samme.
Aalborg Teater lykkes stort med sin satsning på folkelig dramatik i Julie Maj Jakobsens flygtningeforestilling ’Aftenlandet’.

Publikum mener

Marianne Lund Jespersen

Fantastisk og tankevækkende forestilling :)

12. December 2017

Anne

Når vi leder efter Europas sjæl, kan vi få en croissant - sådan er stykket bygget op over mange korte udsagn, som er geniale og sigende i forhold til vores personlige opfattelse af situationen omkring flygtningene, hvor ét er sikkert, og det er, at vi er inde og de er ude (i kulden, og der skal de for alt i verden blive). Inde er alle typer med egne behov for øje og umådelig dårlig kommunikation, larmende skænderier, opløsning og mord. Alle inde som ude er på rejse, for rejse er jo at leve - ikk’? Alt sammen virkelig dygtigt spillet af hver enkelt skuespiller med hurtige personskift i baggrunden af scenen - men lad være med at sætte dig ‘midtfor’ i lokalet, for i en model af cafeteriet og omgivelserne, skinner nogle lazerlysagtige små gadelygter lige ud i øjnene på publikum.

10. December 2017

Gregory

Det var god og tankevækkende forstilling om en up-to-date problematik. Anbefales til alle, der ikke er bange at reflektere om verden omkring os. Mange tak!

10. December 2017

KK

Fantastiskt medrivende. Man følte, man selv sad i cafeteriaet på rastepladsen. Tankevækkende: Hvor er Europas sjæl. Skuespilpræstationer til UG med x og slange. Hopper ud og ind af rollerne. Sceneopbygning: Som et rastepladscafeteria. Godt indslag med asylansøgerne. Inger Støjberg og Thulesen Dal burde se stykket. Synd at så få havde løst billet. Fortjener bedre.

10. December 2017

Kim Varberg

Nutidig, spændende og fantastisk godt spillet.

10. December 2017

Birgitte N.

Mange, mange tak for en påtrængende og stærk teateroplevelse. Dygtige skuespillere og tankevækkende problematikker. Havde en ubændig lyst til at rejse mig fra sædet og lukke flygtningene ind i cafeteriet/Europa, da de første dukkede op uden for glasruderne!! Men så hvde jeg jo nok afsporet handlingen.... eller findes der en plan B, hvis der skulle dukke "ulydige" tilskuere op ;)

9. December 2017

Janne Bang

Et stykke der bevæger, larmer og rammer dig i hjertekulen. Man får lyst til at råbe, men må man det?

9. December 2017

Sofie

God og rørende forestilling, som havde lidt af hvert; humør, vrede, eftertænksomhed og sorg, og passede lige ind i vores samfund i dag. Derudover var der mange spændende detaljer og fantastisk skuespil. Kan klart anbefales til alle:)

8. December 2017

Ellen Margrethe Lund

"Aftenlandet" var teater, når det er bedst. Gribende, tankevækkende og frygtelig troværdigt. Vi er 4, der er i vores teaterklub, og de 2 mente, at de mistede 50% af dialogen. Vi 2 andre mistede nok kun 10%. Det er dyb frustration. Episoderne, hvor der blev brugt mikrofon, var ikke bedre. Derfor har jeg ikke givet 6 stjerner!

4. December 2017

Inge Lise

Dygtigt dygtigt skuespil og relevante emner....måske for mange problematikker på e'n gang. Det var forvirrende i starten med de mange mange forskellige roller, hver enkelt skuespiller havde. Dejligt, at så mange af vores flygtninge vil deltage i denne forestilling. Forfriskende nyt skuespil. Synd, at ikke flere unge var til stede, men det skyldtes måske tidspunktet - lørdag eftermiddag!

3. December 2017

Lone

En meget stærk, tankevækkende og aktuel forestilling. Flotte skuespil præstationer.

2. December 2017

Inga M. Nielsen

Flot spillet, flot opsætning. Virkelig stof til eftertanke. Jeg er stadig vildt påvirket.

30. November 2017

Merete og Jan Ottosen

Rigtig god forestilling, giver stof til eftertanke.........

30. November 2017

Torben Rothe Lassen

Spændende. Lidt udramatisk med så stor anvendelse af regibemærkninger. Måske en måde at holde rede på de mange personer i stykket.

29. November 2017

Michael Bendix Hansen

Godt skrevet drama, godt tænkt scenografi og godt spillet. Vedkommende og desværre evigt aktuel. Absolut anbefalelsesværdig - politikere skulle tvinges til at se den, så de kan forstå, at det handler om mennesker...

28. November 2017

Tobias

Det var en fangende og enormt aktuel forestilling. Formen var kreativ og nytænkende - i det mindste for mig.

28. November 2017

Anne-Marie Jespersen

Spændende Forestilling hvor et af vor tids store problemer blev taget op på en anderledes måde. En meget intens oplevelse med stærke scener. Kulissen var perfekt . Fint at være så tæt på som publikum.

26. November 2017

Mette

Jeg synes, det var et fantastisk anderledes, velspillet og aktuelt stykke, der gav stof til eftertanke

26. November 2017

Lone Svejgaard

Fantastisk og vel spillet stykke om et aktuelt emne.

26. November 2017

Erik Ingerslev

Fantastisk rørende og tankevækkende forestilling.

25. November 2017

Karen Sander

Det var en forestilling, der var - vedkommende - stærk - overraskende - tæt på - både rent praktisk og i overført betydning - båret igennem af levende skuespillere - anbefalelsesværdig Så bare afsted med jer alle sammen!!

25. November 2017

Ole F Larsen

Det var en fantastisk forestilling om et plaget Europa! Stor skuespilkunst og godt sat i scene. Det var en god skrevet historie. Teatret kan være glad for de gode skuespillere, ingen nævnt og ingen glemt.

25. November 2017

Elsa Børglum

En lidt speciel oplevelse, hvor de dagligdags problemer overtager flygtningenes ----men vi er vel også lidt snæversynet i netop dette. Lidt svært med at forstå alt hvad der blev sagt,på grund af støj i rummet

24. November 2017

Mona Krogh Grøndal

Fantastisk, fængslende og fuldstændig aktuel. Fænomenal præstation af alle medvirkende

24. November 2017

Samira Taba

Tak for en gribende autentisk dramatisk trist flot melankolsk hjerteskærende tankevækkende ophidsende historie nærmere historier samt forestilling. Det vil jeg altid huske og få helt tårer i øjenene af. Lige nu er det ikke noget jeg ønsker at opleve igen. Der er ikke noget galt med det - jeg ved bare jeg ikke vil kunne klare det uden at føle mig helt og aldeles følelsesladet, trist og magtesløs ved det som jeg endnu er blot ved denne ene oplevelse.

24. November 2017

Vibeke Andersen

Interessant og velspillet moderne teater i enkle klare rammer. Opsætningen af stykket var effektfuld, jeg kunne helt leve mig ind i de vanskelige problemstillinger, stykket handlede om. Meget aktuelt. Gav stof til eftertanke.

24. November 2017

I. B.

Vi oplevede en forestilling, som var gribende og relevant. En spændende måde at behandle flygtningeproblematikken på. Her var ingen mulighed for at sige, at det ikke vedkommer alle. Dygtige skuespillere, og forfriskende med den anderledes måde og lokale, end vanlig. Tak for i går. Hilsen I. B.

23. November 2017

Gitte Christensen

Sikke en oplevelse!! - Imponerende, komisk, medrivende og rørende - OG inspirerende og lærerig for mit dramahold. (Gitte Christensen, dramalærer på Nørresundby Gymnasium og Hf)

23. November 2017

Aase Kallehave

Spændende velspillet

22. November 2017

Minna Ashtar

Spændende og underholdende. Godt skuespil.

22. November 2017

Inge Lund

Anderledes og tankevækkende forestilling med flot og spændende opsætning.

21. November 2017

Eva Krog Andersen

21. November 2017

Bodil Christensen, Læreruddannelsen Aalborg

Det var tankevækkende, det var rystende. Ena Spottag er fantastisk, det var resten af holdet også. Og det var meget godt, at holdet af flygtninge kom ind til klapsalver, da det var slut. Ellers havde det været helt ubærligt. Det er en forestilling, hvor man gerne må få introduktion. Det fik vi heldigvis.

21. November 2017

Ann Birthe Jensen & Allan Næs Gjerding

Direkte ind under huden. Tæt på i mange former. Uha, for en oplevelse. Så smukt i alt det grimme.

20. November 2017

Annemette Pedersen

Fantastisk stærk og gribende forestilling. Stærke skuespilpræstationer. Spændende scenografi. Sidst men ikke mindst, ufattelig stærkt med flygtningene som gav hele Forestillingen så meget ægthed. Stor cadeau til skuespillerne, men endnu større tak til statisterne, så stærkt at de har overskud til at være med.

19. November 2017

Herdis Bøgh

Aftenlandet i aftes. Det er et stykke med rigtig mange lag. Jeg skulle virkelig være på " stikkerne" for at få det meste. Alle de forskellige karakterer fremtrådte for fuld udblæsning, og blev spillet godt. Tankevækkende, at trods situationens alvor for flygtningene, havde man mest fokus på sin egen situation. En fantastisk forestilling, som jeg gerne vil se én gang til, for at få endnu mere med.

18. November 2017

karin-erling@hotmail.com

Fin forestilling, en anelse for lang.

18. November 2017

Kirsten og Erik Bentzen

Emnet aktuelt og vedkommende. Opførelsen utraditionel med spændende overraskelser. Skuespilpræstationerne var overbevisende. Alt i alt havde vi en god oplevelse v

18. November 2017

Karen

Meget vedkommende Tankevækkende

17. November 2017

Jane P

Fantastisk, nærværende, aktuel, rystende forestilling, som virkelig gav stof til eftertanke, overvejede flere gange at rejse mig og lukke døren op, så de udefrakommende mennesker komme ind i varmen, problemet var bare desværre, at hjertevarmen ikke var til stede... alle havde nok i sit eget...

17. November 2017

Josephine

God og aktuel

17. November 2017

Køb billet til Aftenlandet

Køb billet

AAT Klub: Spar 50 kr. pr. billet

Køb billetter til mindst tre forestillinger – så bliver du automatisk medlem af AAT Klubben og sparer 50 kr. pr. billet.

 

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Forfatter Julie Maj Jakobsen

Siden hun blev uddannet fra Dramatikeruddannelsen i Aarhus i 2010, er Julie Maj Jakobsen blevet en af de mest markante dramatiske stemmer i dansk teater.

Efter hendes debut med stykket Forsamlingshuset (Baggårdsteateret 2011), som indbragte hende en Reumerttalentpris, har hun skrevet over ti dramaer for teatre i hele Danmark. Tematisk og formmæssigt er der en stor spændvidde i hendes forfatterskab, fra det psykologiske parforholdsdrama (Fanø, Teater Svalegangen 2012) til operaliberetto (Det dybeste sted, Øresundoperaen 2014) og multiplot-historien (Himmel uden Fugle, Odense Teater 2017).

Med stykker som Fucking Fattig (Bådteatret 2013) og Defekt (Teater Grob 2016) undersøger hun samfundsaktuelle problemer, men altid med udgangspunkt i det eksistentielle. Dette gælder også Aftenlandet; her undersøger Julie Maj Jakobsen hvor dagens Europa er på vej hen, hele tiden med karaktererne og de omstændigheder og konflikter de befinder sig i, som omdrejningspunkt. Julie Maj Jakobsen har tidligere skrevet Ødipus på Kreta og Daemon for Aalborg Teater.

Medvirkende

Holdet bag

Forfatter
Julie Maj Jakobsen

Instruktør
Tue Biering

Scenograf
Nicolaj Spangaa

Lysdesigner
Mathias Hersland

Lyddesigner
Kristian Berg

Flygtningestatister
De medvirkende “flygtninge” i forestillingen er alle asylansøgere fra nordjyske asylcentre

Vil du vide mere?

'Aftenlandet' i TV Avisen

TV Avisen på DR1 bragte et indslag om forestillingen tirsdag 28. november.

Se indslaget her

Interview med Julie Maj Jakobsen

Mette Garfield fra iscene.dk har snakket med Julie Maj Jakobsen, der er dramatikeren bag 'Aftenlandet'.

Læs interviewet her

Nordjyske interviewer Julie Maj Jakobsen

Læs Nordjyskes interview med Julie Maj Jakobsen. Kræver abonnement til Nordjyske.

Læs interviewet her