Interview: Ena Spottag

Ena Spottag har altid vidst, at hun skulle stå på scenen. For hende er skuespillet en måde at holde fast i sin barnlige side. Men det hele startede på Aalborg Teater med nogle aflagte kostumer fra Robin Hood.

Ena Spottag var ikke særlig god i skolen. Hun havde svært ved at sidde stille og kunne ikke koncentrere sig om det, der foregik oppe på tavlen. Kroppen kunne ikke holde sig i ro – hun blev nødt tilat bevæge sig. Til gengæld fik fantasien frit løb, når hun var med til at laveteaterforestillinger og finde på nye lege. Der var dog ikke særlig meget plads til leg og fantasiuniverser i skolen. Derfor var den 30-årige skuespillers folkeskoletid fyldt med forhindringer og nedture. Hun følte ikke, at hun passede ind, skiftede skole mangegange og lærte først at læse som 15-årig.

I mange år syntes jeg ikke rigtig, at jeg var god til noget. Men så gik det op for mig, at det også er et talent at have en god fantasi. Og kunne blive så opslugt af noget, at man glemmer alt andet. Men i mange år syntes jeg, at det var forkert at være mig” siger Ena Spottag. Hun har stadig svært ved at sidde stille. Hænderne er konstant beskæftiget, mens vi taler sammen. De flyver rundt, piller ved ærmet på sweateren, slår ud for at understrege de vigtigste pointer.

I dag har hun lært at bruge sin rastløse energi på scenen som skuespiller. Og hun er god til det. Så god, at hun modtog en Reumert Talentpris i 2015 for sin rolle i ’Glasmenageriet’ på Folketeatret. Senere markerede hun sig i TV2-serien ’Badehotellet’, og hele Danmark kom på fornavn med hende i sidste års sæson af ’Vild med Dans’, som hun vandt sammen med Thomas Evers til sin egen store overraskelse.

Jeg tror ikke, der var nogen, der regnede med, at vi ville vinde. Jeg sagde ja til at være med, fordi jeg kan se værdien i alt. Men det var sindssygt grænseoverskridende at være med. Altså – det var sjovt at danse, men den der kendisting var slet ikke mig. Det havde jeg ikke rigtig overvejet, men jeg regnede jo ikke med, at jeg ville vinde – bare ryge ud efter tre-fire fredage.

Hjem til Aalborg
Nu er Ena Spottag tilbage på scenen i hovedrollen som Ronja Røverdatter, der spiller fra starten af november. Med rollen flytter hun tilbage til Aalborg, hvor hun har tilbragt størstedelen af sin barndom. Hendes forældre er skuespillerne Dea Fog og Jens Jørn Spottag, og Ena beskriver sit barndomshjem som rodet, kærligt og fyldt med højlydte diskussioner om livet og kunsten. Der er få andre steder end teatret, hvor der er plads til de helt store følelser.

I en periode spurgte jeg mine forældre dagligt om, hvornår vi skulle være en ’almindelig familie’ og have normal mad om aftenen. Men selv om de ikke havde særlig mange penge, så var der altid ret højt til loftet”, siger hun. Hver sommer var familien på ferie i en ødegård i Sverige, og som barn var Ena og hendes yngre søster ofte med til prøver på Aalborg Teater, hvor forældrene arbejdede. Da teatret skulle af med kostumerne fra deres opsætning af Robin Hood, fik Ena lov til at overtage dem og tage dem med på friskolen. Af samme årsag har hun et tæt forhold til Aalborg Teater, som hun betegner som sit andet hjem i den periode.

Teatret betød, at der var utrolig meget leg og sjov i min barndom – og skuespillet er nok en måde at holde fast i den barnlighed. Der er en grund til, at jeg holder fast i det lidt infantile univers og stadig læser tegneserier. Fordi det er et frirum. Sådan har jeg det stadig – der er få andre steder end teatret, hvor der er plads til de helt store følelser.

Ronja som rollemodel
Det er de følelser, der gjorde, at Ena Spottag blev skuespiller. Hun vidste, at det var det, hun skulle, da hun havde set ’Woyzeck’ med faderen i hovedrollen for tredje aften og stadig fik tårer i øjnene.

Hun søgte ind fem gange på skuespillerskolen, før hun kom ind. I en periode gik hun ned med stress, fordi det betød så meget for hende at komme ind.

Jeg har altid været meget følsom, så det er ikke noget, jeg skammer mig over. Og jeg følte måske også, at jeg havde noget at leve op til, fordi begge mine forældre er skuespillere. Men jeg vidste simpelthen ikke, hvad jeg ellers skulle lave”, siger Ena og ser helt alvorlig ud uden antydningen af et smil for første gang under interviewet. Hun kom ind på skuespillerskolen i 2011, og fik sin første rolle i TV2s populære tv-serie ’Badehotellet’ inden hun var færdig på skolen. I dag kan hun ikke forestille sig at lave andet. Hun glæder sig til at spille Ronja Røverdatter, som hun altid har set som en rollemodel.

Ronja er både stærk og selvstændig, men hun er også menneskelig og bliver bange for Grådværgene. Hun lever i pagt med naturen og har mødt det uhyggelige og er blevet stærkere af det. Jeg ser op til hende, også fordi hun står ansigt til ansigt med sin sårbarhed,” siger Ena Spottag, så man skulle tro, at hun beskrev sig selv.

Tekst: Nanna Balslev
Foto: Ulrik Jantzen

Blå bog: Ena Spottag

Født 1985
Uddannet fra Aarhus Teater i 2014
Debuterede i TV2-serien ’Badehotellet’ i 2015
Vandt ‘Vild Med Dans’ i 2015
Medvirker bl.a. i Ronja Røverdatter på Aalborg Teater, der har premiere 2. november 2016

Lyst til mere teater?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få seneste nyt fra teateret.

Mere baggrundsmateriale