Instruktør Martin Nyborg om ‘Das Ding’

I en tid, hvor individets frihed synes at være vores vigtigste værdi, er det irriterende meningsfuldt at få børn.

Das Ding er fortællingen om bomuldsblomsten, Tingen. På den ene side et tragisk eventyr og på den anden side et komisk coming-of-age eventyr. I Philipp Löhles historie møder vi Tingen som en abstraktion over sjælen. Vi følger dens naive og optimistiske rejse ind i voksenlivet og dermed ind i verden. På rejsen ser vi en række mennesker fra flere af verdens kontinenter, der kæmper for frihed og mening i en tilværelse præget af arbejde.

Das Ding handler om globaliseringen og hvad den gør ved mennesker. Globaliseringen har inviteret verden ind i vores bevidsthed. Det er udenlandske serier, eksotiske frugter om vinteren, rejser, iphones og internet. Den har også bragt nye arbejdsområder og arbejdsformer med sig. Man kan producere til et marked, man ikke er en del af eller producere til sit hjemmemarked fra en anden verdensdel.

Det er mærkeligt at blive voksen. At opleve rejsen, hvor perspektivet ændrer sig fra skolen, forældrene og det lokale til arbejdet, børnene og hele verden. Det kan være vidunderligt at vinke farvel skolegården og smage friheden, ligesom det kan være svært at gribe alle mulighederne. Vi eksisterer, lærer man, på grund af en mirakuløs tilfældighed, og det forsøger vi så at leve op til, på trods af hverdag, familie og “plejer”.

Sådan har karaktererne det også i Das Ding. De vil være frie. Frie fra arbejdet, fra ægteskabet og skammen. Men friheden kommer med en pris, for hvordan bliver man helt fri uden at blive helt rodløs?

Lyst til mere teater?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få seneste nyt fra teateret.

Mere baggrundsmateriale