På Aalborg Teater anno 2018 lykkes Bernsteins musical fuldstændig bjergtagende.
Pragtopsætning af West Side Story!
Med højspændt energi i en velkomponeret helhed sætter Aarhus og Aalborg Teater ny ild til ” West Side Story”.
West Side Story er ganske enkelt et helt perfekt eksempel på, hvordan skuespil, dans, koreografi og sang kan gå op i én gennemført enhed.
Med springende dynamiske koreografier, dygtigt spil og en levende scenografi bliver ”West Side Story” genfødt og historien fortalt til et nutidigt publikum.
Velklang, legelyst og kærlighedstragik: Giv os flere musicals, tak.
En helt igennem gennemført iscenesættelse og koreografi, samt et eksemplarisk ensemble … Forventningerne er indfriet, og nu kan publikum i Aarhus og Aalborg opleve musicalen fra én af sine bedste sider.
Det er simpelthen svært ikke at forelske sig i de unge elskende Maria og Tony, som de fremstilles af Isabel Schwartzbach og Mathias Flint.
Dermed bliver WEST SIDE STORY også i denne version en sejr for Aarhus – og Aalborg – Teater.
Vi går rørte fra teatret og håber, at Aarhus Teater og Aalborg Teater inviterer os på sådan en oplevelse igen!
Allerede da scenetæppet trækkes fra og afslører de første visuelle indtryk i form af det obligatoriske hårde stillads dækket af ensemblets bløde menneskekroppe, bliver jeg ramt af en energi. En stemning. En bølge. Dynamik. Den understøttes af orkestret, som vi ikke direkte ser, men i dén grad hører og føler.
Springlevende gengivelse af klassiker med fantastiske sangstjerner.
Tony: Mathias Flint og Maria: Isabel Schwartzbach matcher hinanden … hun er ren, uskyldig og med den smukkeste sang i den kedeligste kittelkjole – han (som sædvanlig) nuanceret, begavet i sin mimik, der både kan udtrykke ungdom, angst og forelskelse, og så klarer han flot sangene, som er overordentlig svære.
Det var virkelig en holdindsats, fra musikerne, skuespillerne samt det kreative team og ud til publikum. De præsterede alle på sådan et højt niveau, at jeg var forbløffet over deres præcision og passion.
Som Tony er Mathias Flint med sin drengede sårbarhed, der også præger hans fine vokale præstation, mere en Anton (som Tony egentlig hedder) end noget hårdtslående bandemedlem. Men dermed er han også et troværdigt match til Isabel Schwartzbachs oprigtigt uskyldssøde Maria med den skærende klare stemme.
’West Side Story’ sætter sig i tilskueren med hele den desperation, der opstår, når kulturforskelle splitter mennesker.