Steffen Berenthz Eriksen

Blå bog

  • Bor i Nørresundby med to børn.
  • Er uddannet på Skuespillerskolen ved Odense Teater i 2003.
  • Har været på Aalborg Teater siden 2005, så han kender efterhånden teaterets scener ret godt.
  • På Aalborg Teater har Steffen medvirket i en lang række forestillinger, der bl.a. inkluderer Et juleeventyr, Robin Hood, Begravelsen, Indenfor murene, Altid for AaB, Larm i kulissen, Ronja Røverdatter, Oliver Twist, Forbrydelse og straf, Cyrano, Sugar og Laser og Pjalter.
  • Han var med til at starte teatrets succesfulde improgruppe 3. Stop fra Gug. Han beskriver gruppen som et frirum, hvor der er plads til leg og sjov.

Bag scenen med Steffen

Har du en rutine, før du skal på scenen?

”Jeg behøver ikke slå fire gange ind i væggen eller have mine yndlingsunderbukser på, men jeg vil gerne være i god tid og varme op. Så kan jeg nå at finde ro efter frisør og lydprøver og så videre. Jeg hilser altid på teknik-holdet, inden vi starter, og siger god forestilling til alle. Det har jeg gjort i alle mine 18 år her. Vi har jo et fælles mål, selvom der er tale om meget forskellige opgaver, så det giver god mening lige at få set hinanden i øjnene.”

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?

“En af dem er i hvert fald Jacob, søn af den jødiske Adolf Levin fra forestillingen Indenfor murene, der blev opsat i 2016. Det var en stor oplevelse, for rollen var meget kompleks med meget at forholde sig til for karakteren. Derudover var det i sig selv kæmpe oplevelse at møde Henning Jensen, der spillede faren til Jacob. Hans drivkraft var meget inspirerende. Der er nogle, der siger, at når man har spillet Jacob, så skal man også spille faren. Måske det ligger i kortene?

Ellers gjorde karakteren Fagin fra Oliver Twist også stort indtryk på mig. Han stod også overfor svære dilemmaer, og det er altid interessant at sætte sig ind i.

For mig handler det meget om mine kolleger, så jeg kan godt lide de store ensembleforestillinger som Beton, Kød og Altid for AaB. I Altid for AaB kom både spillere og fodboldfans i teatret, vi kom på stadion, og der var hotdogs til premieren. Desuden vandt AaB mesterskabet dét år. Alting gik op i en højere enhed, og slutresultatet endte med at blive større end selve forestillingen.”

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?

“Der er en tryghed i ensemblet. Vi kender hinanden godt, vi har tillid til hinanden, så vi stoler på hinanden. Arbejdsrummet er anerkendende og inspirerende. På grund af det har vi mulighed for at udfolde kreativiteten, og vi udvikler os, mens vi arbejder på en forestilling. Derfor bliver resultatet i sidste ende så godt, som det overhovedet kan, tror jeg.”

I teateret med Steffen

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret?

“Find en forestilling, der passer til dig og dit behov. Jeg har tit tænkt, at teateret skulle have en slags personal shopper, så det er lettere at finde en forestilling, der passer til én. Du skal finde ud af – hvad synes du er sjovt? Hvad er du til? Det sjove, det intellektuelle eller noget helt tredje?

Gå efter den forestilling, du tror, der vil ramme dine behov og dine interesser mest. Senere kan du købe et årskort og eksperimentere, hvis du har fået lyst til det.

Du skal også vide, at vi elsker, når publikum reagerer. Man må altid gerne grine lige, når man vil. Vi står på scenen for at mærke publikummet. Så hvis man har lyst til at reagere på den ene eller anden måde, så er det bare dejligt.

Sig højt bagefter både, hvad der ramte dig og måske ikke gjorde. Så kan du tale om det med andre og reflektere over det, men først og fremmest skal du bare lade dig ramme af forestillingen – på den ene eller anden måde.”’

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

“I virkeligheden kunne jeg godt tænke mig, at publikum er stolte af Aalborg teater. Lige så stolt som jeg er over at være en del af det her. Jeg har været her i 18 år, fordi det giver mig noget livskvalitet og glæde, og fordi jeg er stolt af, hvad teatret og ensemblet kan.

Helt lavpraktisk – og med sagt med et glimt i øjet til alle nordjyder – vil jeg gerne have, at alle går ud af salen og tænker, at det var alle pengene værd.

Så betyder det mindre, om man har brug for at se en forestilling, der bare er underholdende, som man griner af, eller om man ser noget, der får en til at reflektere over livet og andre større spørgsmål. Begge dele kan jo lige godt tale ind i folks liv og situation. Det vigtigste er bare, at alle har en god oplevelse.”

Hvad betyder teater for dig?

“Teater er mange ting, og der er mange gode tiltag på Aalborg Teater. F.eks har jeg været med til at starte vores improgruppe, 3. Stop fra Gug, sammen med Karin B. Heinemeier og Carsten Svendsen for en del år tilbage. Det er et improviseret frirum, hvor vi kan ventilere og lege og lave fejl. Vi laver nemlig 3. Stop fra Gug i vores fritid efter de andre forestillinger på teatret.

Derfor skal vi heller ikke præstere. Vi skal bare have det sjovt og undersøge alt muligt. Det er lidt ligesom at have første prøvedag men med publikum på. Vi roder og er skøre og mærkelige, for det skal ikke blive en til en perfekt og lækker sammenspillet forestilling. 3. Stop fra Gug er helt bestemt mit personlige frirum, og det har jeg stor glæde af at være en form for forstander på.”

Læs mere om 3. Stop fra Gug og se spilledatoer og –tider her.

Hvilken forestilling må man ikke gå glip af i sæson 23/34 på Aalborg Teater?

“Først og fremmest synes jeg, at du skal se på, hvad vi spiller, og hvad du godt kan lide. Men jeg ville nok gå efter Den mystiske sag om hunden i natten. Jeg tror, at det bliver en rigtig ensembleforestilling med Patrick i hovedrollen, og han er bare fantastisk. Jeg glæder mig virkelig til at se ham folde sig ud i den rolle.”

Stemningsbilleder fra forestillinger Steffen Berenthz Eriksen har medvirket i:

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater