Marie Knudsen Fogh

Blå bog

  • Har sin base på den anden side af fjorden i Nørresundby.
  • Blev uddannet skuespiller på Skuespillerskolen ved Den Danske Scenekunstskole i Odense i 2013. Hun startede på Aalborg Teater i 2015.
  • På Aalborg Teater har hun bl.a. medvirket i Daemon, Richard III, Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte, Aftenlandet, Anita-trilogien, Porno for begyndere og Laser og Pjalter.

    Har modtaget flere priser og legater:
  • I 2016 modtog Marie en Reumert Talentpris for sine optrædener på Aalborg Teater.
  • I 2022 modtog Marie Carl Johan Hyltofts legat fra Skuespillerforeningen af 1879.
  • I 2022 modtog Marie legatet Årets skuespiller i Nordjylland 2022.
  • I 2022 modtog Marie Teaterpokalen fra Foreningen Danske Teaterjournalister. Det er en af Danmarks ældste teaterpriser.

Bag scenen med Marie

Har du en rutine, før du skal på scenen?

”Før jeg skal på scenen, er der faste rutiner, der helst skal overholdes for at få kroppen i gear til at levere med nerve og sjæl. Rutinen er vigtig, fordi den får mig til at finde ro, selvom jeg skal ind og spille skuespil: et fag der på en måde er utrygt, fordi det er så udleverende at stille sig op foran et publikum, og det kræver, at man kan være til stede i nuet. Jeg kan godt lide dobbeltheden i, at skuespil bare er at arbejde – men at det er så eventyrligt på samme tid.

Mange er gode til at lave fysisk opvarmning eller varme deres stemmer op. Der har jeg nok en mere til gammeldags opvarmning, selvom jeg ikke er så gammel. I den lille gård bag ved scenen drikker jeg en kop kaffe og ryger en cigaret, mens jeg bare lige trækker vejret. Min krop og hjerne finder tryghed i det, og jeg har lært, at jeg ikke dør inde på scenen, uanset hvad der sker.

Derudover bruger jeg også gerne tid i garderoben, som jeg deler med to andre skuespillere. Så sidder vi tre skuespillerinder på række og får vendt dagen og verdenssituationen, mens vi os gør sig klar til dagens forestilling. Der bliver det klart, at det også bare er hverdag for os – at det er vores job at spille skuespil.”

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?

”Anita er kommet ind under huden på mig, fordi jeg har spillet hende i så mange år, og fordi rækken af forestillinger om Anita er blevet et slags flagskib for Aalborg Teater. Den store kærlighed, jeg nærer til Anitas karakter, bunder også i, at jeg selv kommer fra et miljø, der ligner det, Anita lever i. Der er noget ved den repræsentation og klasseforskel, som jeg synes er virkelig dejlig. Anita hjælper med at trække teateret ned fra en klassiker-piedestal, og det er også ret fedt.

Forskellige karakterer kan være med til at besvare spørgsmål om os selv og om verden, men de kan også bidrage med andre perspektiver og nuancer på en kompleks og foranderlig verden. Af andre karakterer, der har ramt mig, er Hans fra Tue Bierings forestilling Det Gode vs. Det Onde. Gennem Hans blev det belyst, hvor svært det er at være menneske i en moderne verden, og hvor komplekst det kan være at bestemme, hvordan og hvornår man er god eller ond.

Jeg kom til at tænke over, hvordan jeg er et godt menneske, og hvordan man bedst passer på hinanden og verden. Er man for eksempel en synder, når man flyver til København? Når man spiser kød? Eller når jeg bestemmer om min datter skal spise kød eller ej? Der er mange svære spørgsmål lige pludselig.”   

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?

”Der er mange trin, man kan springe over, når man arbejder i et ensemble som her. Arbejdet starter 20 skridt længere fremme, synes jeg. Der er ingen første dage, hvor alle er lidt generte. De fleste på Aalborg Teater er fastansatte, hvilket betyder, at kunsten får al pladsen, for ingen skal kæmpe om det næste job. Måske det også spiller ind, at vi er i Nordjylland, men der er i hvert fald ikke så mange spidse albuer. Derudover har vi skuespillere en grundtillid til hinanden, der betyder, at mange processer forløber let. Alle støtter hinanden og kreativiteten har frit spil, mens der er tid til at diskutere fagligheden og visionen med faget og forestillingen.

Er der en bestemt genre, du godt kan lide at spille? 

”Jeg synes, det skifter meget, fordi hvis jeg har lavet meget af det ene, så får jeg lyst til noget andet. Jeg kan rigtig godt lide klassikere, men det er mest det intellektuelle i det arbejde, jeg godt kan lide – at gå i analyse og finde ud af hvorfor det skal spilles i dag. Men ellers så er jeg helt vild med kaos-projekter og ny dansk dramatik. Jeg synes, det er superspændende at lave noget, som ingen andre har lavet før. At få lov at røre ved det helt nye og sprøde og at man selv skal opfinde, når vi skuespillere på en måde bliver medskabende kunstnere.” 

I teateret med Marie

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret? 

”Du behøver ikke forstå det. Du behøver ikke komme og være den kloge – det skal vi nok være. Det er vigtigt, at du ikke behøver at forstå alting. Det handler om at opleve – åbn munden, øjnene og ørerne på vid gab, så får du en oplevelse. Og du behøver ikke kunne beskrive den oplevelse. Bare du er åben for, hvad der rammer dig, og hvordan det får dig til at føle lige nu og her.

Kan du lide det eller ikke? Hvad fik dig til at grine? Teater er ikke for de rige eller intellektuelle – det er for alle. Det narrativ, håber jeg virkelig, kan skifte. Du behøver ikke at komme i fuld søndagshat og kirketøj. Kom i joggingtøj lige fra træningscentret, og sæt dig ned.”

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

”Jeg håber, at besøgende på teatret føler sig oplyste efter en forestilling – uanset om man er enig eller uenig, fordi teateret kan give uventede oplevelser. Teateret kan også være et sted at få en pause fra alt, der går hurtigt. Hvor tit har du tre timer uden din telefon? Nyd et åndehul.

Nyd det uventede – altså at man ikke lige kan se en trailer nødvendigvis. Og så håber jeg virkelig, at live-aspektet sætter et aftryk hos folk. Der er ikke to forestillinger, der er ens. Vi har også forskellige dage på arbejde ligesom alle andre.”

Hvad betyder teater for dig?

”Teater er ægte for mig, fordi er det foranderligt. Det sker lige nu. Skuespil handler om at repræsentere alle slags mennesker og deres følelser. På samme måde skal teater og kunst vise omverdenen, hvor der måske er noget galt i samfundet, og hvor vi prøver at glemme noget. At lave teater er at repræsentere menneskeligheden, synes jeg.

Teateret er et spejl af vores samfund. Det er også derfor, at det er vigtigt. Det er interessant at spørge om, hvorfor klassikere er aktuelle i dag, og hvad de kan bidrage med. Det er vores ansvar at være vagthund over, når vi ser skævvridninger i samfundet. Og omdanne det til kunst i stedet for bare at komme med kritik. Så det bliver belyst på en anden måde, der kan være ret konstruktiv.”

Hvilken forestilling må man ikke gå glip af i sæson 23/34 på Aalborg Teater?

Så må jeg sige Høstsonaten. Kirsten Olesen er med, og det er enormt psykologisk dybt. Det glæder jeg mig sindssygt meget til at dykke ned i. Det synes jeg virkelig, at man skal se. Høstsonaten er et medrivende og følelsesladet drama om en voksen datter og hendes verdensberømte mor, der spiller fra 27. april til 25. maj 2024. Du kan sikre dig dine billetter til forestillingen på Store Scene allerede nu. Du kan godt glæde dig!”

Stemningsbilleder fra forestillinger Marie Knudsen Fogh har medvirket i:

Alle mulige ting til salg

“Aldrig mere til kommunen”

Afspil video

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater