Hamlet

Forestillinger

Forestillingen har spillet

Danmark er en rådden slyngelstat
Prinsen af Danmark hedder Hamlet og bor på Kronborg. Hans far, den gamle konge, døde for under to måneder siden, og nu gifter hans mor, Dronning Gertrud, sig med Hamlets farbror, den nye konge, Claudius. Men Hamlets far viser sig som et spøgelse for Hamlet og fortæller, at ”den, der slog mig ihjel, er den, der nu bærer Danmarks krone”. Det er derfor, der i sandhed er ”noget råddent i Danmarks rige”.

Shakespeares mesterværk handler om, hvad man stiller op, når man har en stor og farlig viden, når man kender en sandhed, der kan få en hel stat til at synke i grus – men en sandhed, der også kan tage livet af den, der siger den højt. Og historien udspiller sig i et Danmark, der er blevet en slyngelstat med overvågning, beskidte handler og undertrykkelse.

  • Billetpriser

    130 - 320 kr.

  • Unge

    80 - 160 kr.

  • Varighed

    3 timer inkl. pause

  • Premiere

    7. september 2016

  • Scene

    Store Scene

Nordjyske
Jyllands-Posten
Kanal Blokhus
Kristeligt Dagblad
GregersDH.dk
Kulturkongen.dk
Ungt Teaterblod
Weekendavisen
Information
Peripeti
Skal man se den? Selvfølgelig skal man se den. Den er et must. Som klassiker er Hamlet skabt til tiden. Aalborg Teaters opsætning viser, at den også er skabt til vores.
Patrick Baurichter får et gennembrud som Hamlet på Aalborg Teater.
Med scenografien, det uvirkelige scenemiljø, de fire bluesmusikere og Hans Henriksens instruktion, der holder sammen på det hele, har Aalborg Teater føjet endnu et bemærkelsesværtigt kapitel til den århundredlange række af Hamlet-opførelser.
Med teaterdirektør Hans Henriksen ved instruktørroret har Aalborg Teater skabt en velspillet, moderne " Hamlet". Den foregår i en dyster slyngelstat ledet af en slesk kong Claudius.
Aalborg Teater bruger ’Hamlet’ som belæg for, at man også i dag kan kalde Danmark for en ’rådden slyngelstat’. Det er sandelig noget af en fortolkning!
Hamlet, fremført af dygtige skuespillere på Aalborg Teater er en genial kombination af nyt og gammelt i form af moderne påklædning og scenografi i samspil med gammeldags sætningsdannelse og anvendelse af ord.
Heldigvis for os publikum, så er skuespillet så godt og overbevisende at det, trods de tre lange timer, er til at se igennem fingre med.
Patrick Baurichters Hamlet er en skarpt skåret præstation: rådvild, rasende og desperat, men samtidig kold og klar i hjernen og snu som ind i helvede. Gennemført godt portræt af den forrådte prins i frit fald.
Shakespeares ' Hamlet' bliver til storpolitisk teater i Hans Henriksens iscenesættelse på Aalborg Teater, hvor sneen daler sort bag gobelinerne.
Sammenspillet mellem scenografen, lysdesigneren og lyddesigneren er vellykket i denne opsætning, hvor de dramaturgiske løsninger markerer scenebilledet på en måde, der giver tragedien et modspil, hvor flere af de sceniske løsninger betoner det aktuelle i den gamle fortælling.

Publikum mener

Steffen Helledie

Fantastisk forestilling, tror mod originalen og samtidig nyskabende.

3. October 2016

Steffen Helledie

Fantastisk forestilling, tror mod originalen og samtidig nyskabende.

3. October 2016

Bent Christensen

De fire musikere gjorde jo forskellen ved deres nærvær. Tænk at have en skuespiller der ved siden af guitaren, som vi kender også mestrer pianosamspillet med Olav Gudnason (og de andre) Hold på ham. Ellers nød vi nok blandt skuespillerne mest Hamlet Ofelia og den onde onkel.

30. September 2016

Vibeke

Helt fantastisk fortolkning af Hamlet! Moderne på den fede måde og super god brug af scenografien.

29. September 2016

Anne-Marie Fog Larsen

Total fedt:-) den måde der blev brugt videokamera i forestillingen. Jeg ville gerne bag scenen og se hvordan det blev afviklet. Forestillingen var bare en time for lang (selv om den var en time kortere end normalt).

29. September 2016

Mallika Wagner Drejer

Super flot fremført af jeres dygtige skuespillere, og som altid flot sceneshow der passer til jeres stykker. Dog er jeg ikke så kulturel, så selve stykket fangede ikke helt min interesse.

29. September 2016

Anna Margrethe Saxild

Det var en forestilling, hvor man måtte sidde med åben mund for at kunne få alle indtryk med, tak for den!

29. September 2016

Betina Dalsgaard

Wauw.., en oplevelse det tog dage at absorbere. Helt fantastisk skuespil af hovedrolleindehaveren, med en indlevelse og troværdighed jeg sjældent har set, genial scenografi og en opsætning som på alle måde pirrede sanserne, i samtlige næsten tre timer. En aften jeg aldrig glemmer

28. September 2016

Andreius

Frumos, dar nu prea

28. September 2016

Morten Olesen

Dygtige skuespillere. Gode effekter, men man er kommet let om ved kostumer og kulisser.... de var faktisk ikke til stede.

28. September 2016

Allan Moustgaard

Jeg havde ikke været i teateret siden jeg med folkeskolen i Aars var inde hos jer og se "Otto er et næsehorn", vil tro det var i 1983-84, dengang en stor oplevelse som jeg aldrig har glemt, ligeledes var forestillingen "Hamlet" i mandags fantastisk, og helt sikkert en jeg vil huske resten af mit liv :-) Vi ses snart igen.

28. September 2016

Jan Sort Jensen

En forrygende Forestilling, der trods sine 3 timer, fløj afsted. Fascinerende koncept med interaktiv spil med teknik og skuespillere på scenen og på gulvet. Sprudlende. Først og sidst: "Hamlet" som blev spillet Eminent, overbevisende og med hæsblæsende og utrolig dynamik. Han bar hele forestillingen. Glæder mig til at se mere med ham.

28. September 2016

Susanne Pedersen

Fantastisk skuespil og spændende opsætning. Til tider provokerende, men det skal teater/kunst gerne være. Når man sidder i teatret så længe, så er der lidt for trangt til benene.

28. September 2016

Erik Myhlendorph

stykket afviger noget fra det som sikkert oprindeligt var tænkt, hvad skal en bar røv vises frem for publikum for, det minder om en børnehave hvor der bliver sagt forbudte ord som vækker jubel blandt de andre børn. emnet blev behandlet rimeligt, men I bør undgå lige det med at modernisere op til hvad nogen mener er god tone. Der bør gøres noget ved de stole, man får altså ondt i R--- endvidere er der ikke meget plads til knæene, gennemsnits højden er altså vokset lidt.

27. September 2016

Maja Højgaard

Det var en fantastisk forestilling.

27. September 2016

John Jensen

Jeg synes, teateret hopper ned mellem to stole med denne forestilling. Det virker, som om man ikke helt har gjort sig klart, om man er gået efter en retroforestilling eller en ny fortolkning af historien. Sammenblandingen af Shakespeare-dansk, jazz og en i øvrigt fantastisk sceneopbyning fungerer ikke. De knudrede sætninger skurede i mit hovede og mine ører, da jeg sad og nød den visuelt flotte forestilling. Jeg er ikke teaterkyndig, men på mig virkede det lidt som rutinepræstation fra de fleste skuespilleres side...de fanger mig ikke. men det bliver heller ikke lettere af ovennævnte miskmask.

27. September 2016

Maria

Flot og anderledes teateroplevelse.

27. September 2016

Anders Fuglsang

Helt fantastisk 1. del! Vildt tempo, musik og galskab som The Great Gatsby møder A Clockwork Orange. Er helt med på, at 2. del har en aldeles anderledes natur og karakter - og den var osse dejlig dyster - men den var stadig for lang i spyttet. Skuespillet: det bedste jeg har set i mange år. Patrick Baurichter tar vejret fra en - og øjnene ud af hovedet. Tak :)

27. September 2016

Hanne Kloster Andersen

Det var er fantastisk oplevelse at se Hamlet hos jer. Flot opsætning og dygtige skuespillere. Helt i orden!

27. September 2016

Ejler Lautrup Holm

Super innovativ senografi Stærke skuespiller præstationer Høj energi

27. September 2016

Anja

Super god forestilling. Dog lidt for langtrukkent.

27. September 2016

Louise Skipper Nielsen

Fantasisk og gribende forestilling. Virkelig fed opsætning med klædet og kamaraerne, som tillod os at komme helt tæt på skuespillerne. Hamlet kom virkelig ud over scenekanten, og jeg følte med ham. Han var skøn og intens. Kongen/onklen spillede virkelig også godt. Hvis jeg et øjeblik tænker, at jeg ikke gider komplementere hans indsats, så har han virkelig formået at spille sin skurkerolle godt. ;) Jeg er vild for stykket og jeres set-up, og jeg så den med fornøjelse igen..

27. September 2016

Inger Toft

jeg er lidt i dilemma mellem 4 og 5 stjerner så tvivlen skal komme forestillingen til gode :-) Forestillingen var god, spændende, overraskende. Skuespillerne var super, særlig Hamlet - han var en god oplevelse. God effekt med "gardin/lærred" hvor det blev meget nært - og anderledes nærværende med skuespillerne på 1.række :-) Eneste minus var at det føltes lidt for langt - trætheden nåede at melde sig og jeg følte mod slutningen "mon ikke snart det er færdig"... Men alt i alt en super aften :-)

27. September 2016

Ide Bylin Bundgaard

Utrolig flot forestilling! Stjernegod præstation af Patrick Baurichter! Respekt! Helt fantastisk scenografi - wauw! og top gode skuespillere hele vejen rundt! Tak fordi i tør gå helt til kanten - suverænt godt! ??

27. September 2016

Egon

Vi synes alle det var for langtrukket. Skuespillerne gjorde deres job godt.

26. September 2016

Ibet Ovesen

Der var for meget miks med gammelt og nyt sprog. Der var også for meget blanding i genrer. Musikken gav ingen mening. Men skuespillerne gjorde godt.

26. September 2016

Anne-Marie Gertsen

Fantastisk, ung Hamlet der havde publikum i sin hule hånd, også da teknikken drillede. Fine præstationer af de øvrige skuespillere. Begyndelsens pressemøde-scenarie blev ikke udfoldet videre i løbet af stykket, delv om ideen var god. Dejligt at der ikke var pillet synderligt i Niels Brunses fine oversættelse. Tak for en dejlig oplevelse.

26. September 2016

Kirsten Andersen, Herningvej 56, 9220 Aalborg Øst

Fantastisk opsætning og dejligt med en moderne fortolkning. Gode præstationer af skuespillerne.

26. September 2016

Rikke Brøndt

En visuel meget eksperimenterende forestilling. En flot præstation af især Patrick Baurichter. Musikken forstyrrede mig dog meget. Handlingen var heller ikke altid lige til at holde styr på og nogle gange forstyrrede videoprojektionerne mere end de gavnede. Nogle scener var rå og nærmest fotografiske. Noget der var meget virkningsfuldt var scenerne med genfærdet og den sorte sne. En forestilling der satte et aftryk og som det lige tager noget tid at "fordøje". Alt i alt meget imponerende.

26. September 2016

Morten Fals

spændende og dygtige skuespillere 2 del var lidt tung mens første fik en flot afslutning og munter

25. September 2016

Inge Marie Skaarup

Med Shakespeares tekst og gode teateroplevelser gennem de sidste fire år med Aalborg Teater- afsted til Hamlet. Hm....Hamlet var forrygende, og medspillerne også ok. Har ligeledes tænkt en del over musikkens funktion, i forhold til al den musik, der er Shakespeares vidunderlige sprog, har jeg svært ved at se pointen- det talte vi en del om bagefter. Så det vil jeg også være interesseret i at høre mere om. Ligeledes er jeg i tvivl om ideen med de visuelle projektioner, og skiftet mellem disse og blot skuespillerne på scenen. Her jeg også i tvivl om hvilket formål det tjener i forhold til forløsning af dramaet. Og så tænker jeg, at pointen med at spille at spille Shakespeare her efter 400 år er vel, at der er en nutidig aktualitet i teksterne. Kunne dårligt være mere enig. Af samme grund behøver man ikke iklæde skuespillerne jakkesæt/60érkjole. Det var egentlig kun Hamlets "gale " skjorte, der var ok. For stykket har intet med jakkesæt at gøre. Jeg har godt set direktørens overvejelser omkring den politiske situation, og at der er noget råddent i DK. Det er der til alle tider, alle steder. Men Shakespeares tekst rækker langt videre. Så jakkesættene demonstrerer efter min mening en for snæver forståelse -af Hamlet. Forsøget på politisk associering kommer til at virke påklistret og postulerende.- Eksempelvis også i forhold til én af de mange formidable enkeltscener- her med graveren. Det har ikke noget med politik i DK at gøre, men med livet som sådan. Så at være eller ikke være... Kan i øvrigt lige tilføje, at mit første besøg på Aalborg teater skete efter overværelse af en dekonstrueret Kirsebærhaven-forestilling Aarhus. Lørdagen efter sad vi i Aalborg. hvor den fik fld skrue, med respekt for en sammenhængende historie. Dermed blev stykket moderne og vedkommende. Længere smøre- så pas godt på den kapital, der er opbygget i Aalborg.- Vi føler os meget velkomne. med venlig hilsen

25. September 2016

Lea Mogensen

Jeg er meget skuffet over, at mange af de unge skuespillere har så dårlig diktion. De "japper" deres replikker af, så man kun hører halvdelen. Ind i mellem blev der talt så lavt, at man ikke kunne høre, hvad der blev sagt - også selv om vi sad på 7. række. Meget gik også tabt pga. musikken. Jeg var sammen med 5 andre, som var enige med mig i mine synspunkter, så for os var det ikke den store teateroplevelse denne gang.

25. September 2016

FAM. KROGHOLM

Ganske enkelt fantastisk.....bort set fra måsen..???

25. September 2016

Inge Darling

Når man hører titlen "hamlet" kan man let tænke " tungt / alvorligt" , men nej. Aalborg teater har gjort det igen..... En fantaktisk forestilling med Humor, men indlevelse, men faktiske skuespiller kunst. Hvor er vi heldige i Aalborg at vi har så fantastisk et teater, der kan give os så store oplevelser den ene gang efter den anden

25. September 2016

BM

Spændende opsætning. Men lidt umotiveret jazz. Måske associationer til et Weimarrepublikken, men alligevel. Og en lidt lang forestilling. Flot spillet

25. September 2016

I. Ringgaard

kæmpe oplevelse.

25. September 2016

Inger Holmblad

Topskuespil. Hvert ord stod klart tydeligt , fint artikulation , en stor fornøjelse . Scenesætnimg , informativ og vejledende til Ettes tolkning , ifølge programmet . Optimalt teater for mig .

24. September 2016

Brogård Poulsen

Fantastisk forestilling - skuespilpræstationer i top - flot opsætning!

23. September 2016

Claus

Interessant forestilling som desværre efterlod mig u-tryllebundet. Det er aldrig sket i Aalborg Teater før. Jeg kan ikke rigtigt sætte en finger på hvorfor jeg føler mig "undervældet", fordi jeg nød sådan set forestillingen, og især brugen af særdeles velvalgt og veludført live-musik. Heldigvis er det altid berigende at gå i teatret, også selvom forestillingen ikke lige rammer plet. Jeg kommer til at få lang tid til at gå med at finde ud af hvorfor jeg ikke nød forestillingen så meget som jeg havde troet. Måske var det på grund af en fremragende kopi af Heath Ledger som Jokeren i hovedrollen? :)

23. September 2016

Egon Knudsen

Vi nød forestillingen og de fremragende præstationer som skuespillerne udførte, men hvor havde det dog klædt forestillingen, hvis den var blevet afkortet med en halv times tid. Vi havde fattet meningen, og vi glædede os over at se alle de unge mennesker blandt publikum, men hvor var det synd, at de meget tydeligt viste, at de kedede sig bravt under den sidste del af forestillingen.

23. September 2016

Lene C Lund

Fremragende præstation, medrivende og intensiv. Skøn tekstformidling. Grunden til, at jeg ikke giver 6 stjerner er, at jeg bagefter har været forunderlig uberørt. Går stadig og funderer over, hvad det kan skyldes.

23. September 2016

Diana

Et meget tungt stykke der absolut løftes af skuespillernes fantastiske præstationer!

23. September 2016

Lars Christensen

Overordnet var det en glimrende forestilling, dramatisk drive, store individuelle præstationer og interessant iscenesætelse med flere spektakulære gags. Filmprojektionen på det store lærred fungerede mere end smart; derimod var jeg utilfreds med mikrofonerne/artikulationen/taletempoet, der fik adskillige detaljer til at gå tabt, uheldigt i et så udpræget visdomsord-stykke. Hamletrollen blev udført så virilt, at andre roller blev sat rigeligt i skyggen af ham. Teateret i stykket stod for svagt, selv om dets funktion som tricker for handlingen virkede. Selv om den moderne iklædning var kildrende provokerende, savnede jeg det traditionelle middelalder/renæssance-udstyr. Måske var det dette valg, der forhindrede Fortinbras i at møde op in persona til slut, således som teksten ellers indebærer.

23. September 2016

Jens

Fremragende, intens og visuelt meget smuk forestilling! Især Patrick Baurichters skildring af den gale mørke prins Hamlet stod ud som en dragende, sammensat og ekstremt underholdende hovedfigur. 6/6

23. September 2016

Dorte Larsen

Flot skuespillerpræstation. Mægtig fin opsætning - meget anderledes men spændende.

23. September 2016

T

fantastisk sprogmæssig oplevelse og fabelagtigt skuespil

23. September 2016

Lone Katberg

De mange følelser der er i Hamlet, synes jeg desværre ikke rigtig nåede til række 2...

23. September 2016

Annie Nørgaard

Gode skuespil præstationer og interessant moderne opsætning. Manglede dog at replikkerne var a la 2016 - det var anstrengende at følge med og jeg opgav at få det hele med.

23. September 2016

John Hedelund

Det var en fantastisk forestilling, Store og flotte præstationer, især er Prins Hamlet helt uovertruffen i sin rolle. Spændende scenografi med uventede og anderledes virkemidler. En meget flot lyssætning på forestillingen, og spændende at teateret også bruger de dygtige skuespillere som musikere på scenen. Alt i alt en forestilling i nutidig fortolkning, - meget spændende og absolut værd at gå efter.

22. September 2016

Maria 3.k

Provokerende, modigt og indlevende i en velspillet indpakning

22. September 2016

Kristoffer Sejerskild

Patrick Baurichter var helt utrolig i rollen som Hamlet! Er glad for at min teater debut, var sammen med en ung stjerne i svøb som ham! Alt i alt en fantastisk aften.

22. September 2016

Nicoline Haaning Madsen

Fantastisk gode skuespillere! Stykket Hamlet er blevet nemmere for mig at forstå, efter at have set det. Teaterstykket kan fange selv personer der ikke dyrker teater særlig meget, da skuespillerne gør sådan et godt job. Derudover var det også fedt at se, at der blev brugt humor i stykket.

22. September 2016

Lasse Hejlesen

Spændende stykke. Men der var nogle punkter hvor jeg følte mig lidt fortabt, og godt kunne bruge noget mere forklaring. Men synes stykket var rigtig godt formuleret, og det var helt klart et rigtig godt førstehåndsindtryk af hvordan det er at være i teater. Det vil jeg helt klart gøre igen efter det her stykke! Hvis man kunne give 5.5, havde stykket helt klart fået det. Tak for en fantastisk aften!

22. September 2016

Cecilie 3.k

Jeg synes, at teaterstykket Hamlet var spændende især på grund af de mange talentfulde skuespillere heriblandt Patrick Baurichter. Dog synes jeg, at det blev ret langtrukkent, grundet den lange spilletid.

22. September 2016

Matilde 3.k

Gode skuespillere, der gjorde skuespillet meget fængende - særligt i første akt! Gode effekter, der gav skuespillet en ekstra dimension.

22. September 2016

Cecilia, 3.k

Fantastisk skuespil, men stykket kunne have været kortere.

22. September 2016

Agnete Hansen

Ikke lige "min kop te" Dygtige skuespillere. Havde problemer med at se p.g.a at det meste foregik for meget på gulv.

22. September 2016

Elsebeth Schaap

Flotte skuespilpræstationer Geniale kulisser

22. September 2016

Tanja

Utrolig lange og kedelige monologer. Meget af forestillingen bliver smidt op på et gennemsigtigt gardin og det ødelæggger rigtig meget ad forestillingen. Det er rigtig synd, for det kunne have været så godt, hvis det var sat rigtigt op. Det gode skuespil drukner i dårlig iscenesættelse

19. September 2016

Hanna Milo

Fantastisk scenografi! Fantastisk skuespil, især fra PB! Overvejer stærkt at gense stykket inden det slutter, og denne gang invitere kæresten med ind så, at han på bedste vis kan introduceres til teater! Mange tak til alle medvirkende

18. September 2016

Lina

En ny og kedelig version af Hamlet med jazzmusik. Patrick Bauritcher var det eneste jeg nød ved forestillingen.

17. September 2016

Klara

Fantastisk iscenesættelse af Shakespeares klassiker. Komisk, nytænkende og veludført.

15. September 2016

Mikael

Fremragende skuespil - især Hamlet (Patrick B) og vild brug af effekter. Dog er jeg ikke den største fan af meget lange monologer og et sådan versagtigt sprog, så det kan virke lidt søvndyssende og få stykket til at virke utrolig langtrukkent. Men flot skuespil og fede effekter! Jeg er bare mere til musicals/komedier :)

13. September 2016

Peter Olesen, Struer

Den bedste HAMLET jeg har oplevet siden friluftsforestillingen på Kronborg i '85. Fornemme præstationer - hele vejen rundt. Lad den komme rundt til hele landet - Odense skal også have oplevelsen.

12. September 2016

Erik Nielsen

12. September 2016

Hjørdis Hald

Dødkedelig, søvndyssende, gik i pausen. Dog skal det siges, at skuespilleren, der spillede Hamlet, var fantastisk. Skulle måske selv have fravalgt stykket fra starten!

12. September 2016

Erik Mørkholdt Andersen

Man kan kun blive bjergtaget af den kraftpræstation, som Patrick Baurichter fyrer af. Det lyner af energi fra scenen. Der er gode præstationer det meste af vejen rundt; men man kan naturligvis ikke forlange, at alt skal glimre, når rollerne i denne udgave er blevet stækket ved omskrivningen af teksten. Det er naturligvis de 2 kvinderoller, jeg tænker på. Alt i alt en fremragende forestilling, som varmt kan anbefales.

12. September 2016

Tommy

Fantastisk skuespil af alle og meget flot præstation af Patrich Baunrichter.

12. September 2016

Mogens Yde

En virkelig god version af Hamlet! Stærke skuespilpræstationer. En af de allerbedste udgaver, vi har oplevet af dette skuespil. Spændende scenografi. God ide med musikken! Tak for det!

12. September 2016

Betty Rode

En dejlig forestilling - hvor man virkelig følte Hamlets smerte. meget fin skuespilkunst. Tak

11. September 2016

Lillian olesen markvej 89 9280 storvorde.

Det var fantastisk af alle de medvirkende ,især hovedrolle . Blot synes vi 5 personer, at det godt måtte være kortet ned med en 1/2 time. Men fin repræsentation.lill

11. September 2016

Irene August Nielsen

Skuespillerne gjorde det fantastisk, men jeg synes det var for moderne.

11. September 2016

Rebecca Andersen

Jeg har overset et sted at stykket ikke er Shakespears stykke men et der kom bagefter. Vær sikker på det er det i tror det er, for titlen for mig var misledende. Man kan vel sige det var en oplevelse men klart ikke den jeg havde forventet. For mig var det i bedste fald middelmådigt.

11. September 2016

Ole Bendix

Fin scenografi og flot hovedrollepræstation. Innovativt med anvendelse af AV-midler. Men hvor er det dog langt.

11. September 2016

marie

...

11. September 2016

Peter Nielsen

Spændende scenografi. Flot klaret af alle skuespillere. Steffen Eriksen bliver mere og mere vores nye Ebbe Trenskov Og Især Prins Hamlet gjorde det fantastisk.

10. September 2016

Hennie

Super skuespil. Jeg vil fremhæve Hamlet. God casting. Flot scenografi, god ide, med kamera???. Timerne fløj forbi

10. September 2016

Luba og Kai Hjorth

Vi blev godt underholdt med fint teaterhåndværk af gode skuespillere

10. September 2016

Hanne-Vibeke Hahnemann

Flot forestilling og store skuespilpræstationer med små skønhedsfejl. Spændende sammenspil af digitalverdenen og teater verdenen. Scenografien på teatret er altid interessant og fantasifuld - også her. Smag og behag kan ikke diskuteres, men restaureringen af selve teatret er mislykket. sort/hvid - bevares, men finerbænkene i foyeren er under standard, ligeledes facadeskiltet, som til forveksling ligner skiltet på en benzinstation. Det misklæder bygningens smukke facade. Flot lysekrone over trappen.

10. September 2016

LARS NIELSEN

Hamlet er svær at spille, fordi vi ikke forstår, hvorfor helten er så længe om at hævne sin fars død. Det lykkedes heller ikke her, men bortset fra det, gik spillet let over scenen.

10. September 2016

Jette

Flot

9. September 2016

Janus Larsen

Fantastisk skuespil og sceneopsætning.

9. September 2016

Sally og Ludvig Pedersen

En spænende nye fortolkning af "Hamlet". Genialt med jazz musikken og brug af den nye teknologi. Tillykke til alle de involveret. Kun 4 stjerner, da vi gerne vil har haft lidt mere jazz i de sidste akter!

9. September 2016

Lisbeth

Flotte præstationer - især Hamlet var super god. Spændende opsætning. Lidt dårlig lyd på "optagelserne". Hyggeligt med orkestret i baggrunden, som giver den måske lidt tunge forestilling lethed.

9. September 2016

Mads

Super forestilling og opsætning

9. September 2016

Nils Vierning

Jeg beundrer skuespillerne for deres præstation. Stykket er efter min opfattelse ikke en teateraften værd. Hvis ikke det var en del af et abonnement var jeg aldrig gået ind at se det!

9. September 2016

Christian Roslev

For tungt for mig

9. September 2016

Stig Christensen, Danica Pension.

Flot forestilling med anderledes og inspirerende iscenesættelse. Fantastisk flot præstation af hovedrolleindehaveren.

9. September 2016

Inge Lund

Igen en fantastiks oplevelse på Aalborg teater med en ny fortolkning af Hamlet. Forrygende autentisk skuespil.

9. September 2016

Lars Nørbach

Samlet var det en god præstation. Musikken fungerer rigtig godt til at binde det hele sammen - men Hamlet er vanskeligt stof, så man kunne have gjort mere for at hjælpe publikum, lettere sprog og hjælp i forhold til den snørklede handling ville være godt. Blandt skuespillernes præstationer rager Patrick ?? (Hamlet) op. Han formidler sin rolle rigtig godt - er indlevende, spiller på publikum i salen og andet, der viser overblik og overskud.

9. September 2016

Kjeld Bentsen

Moderne Hamlet som man lige skal vænne sig til. Flotte præstationer af Patrick og Martin. De 3 timer gik hurtigt.

9. September 2016

Gitte

Følte mig godt underholdt.

8. September 2016

Peter Plenge

Forskellen på at se teater på teatret og på TV/Netflix er, at på teatret optræder virkelige, levende mennesker, på skærmen en todimensional kopi. Ny teknologi er et oplagt virkemiddel på scenen, men må ikke overtage styringen fra scenekunsten. I denne opsætning af Hamlet er nogle af videoscenerne efter min mening med til at "todimensionalisere" fremfor at tydeliggøre de i.ø. meget fine skuespillerpræstationer. Det gælder ikke mindst for monologerne. Så altså fire stjerner fra mig.

8. September 2016

Jørgen Bech Madsen

Fantastisk forstilling, men lidt rodet til sidst.

8. September 2016

Jan

8. September 2016

Flemming Larsen

En no0get andet opsætning end tidligere versioner, men en helt fantastisk oplevelse med veloplagte, professionelle skuespillere. Tak for muligheden for at overværepremieren.

8. September 2016

Bente

Hamlet spillede rigtigt godt, men de andre var lidt tandløse.

8. September 2016

Thomas Fedder

En helt anderledes måde at tænke teater på. Om muligt mere levende og mere nærværende end nogensinde før. Og så en helt hysterisk god Hamlet-figur, der bringer minder om de allerbedste "Jokere" i en kendt film-serie frem i hukommelsen...

8. September 2016

Jonas Jensen

Fantastisk..;-)

8. September 2016

Anne

8. September 2016

Asger

8. September 2016

Zita Hvid

Hamlet på Aalborg Teater - så får du det klassiske, berømte Shakespearestykke i en hel ny, meget moderne og virkningsfuld opsætning. Scenografien holder dig fast i den uvante sprogbrug - og uden at røbe for meget bygger den bro mellem teatrets her-og-nu personlige nærvær og den digitale og filmiske verden. Spændende! Og en stor skuespilpræstation af især den unge Hamlet/Patrick Baurichter!

8. September 2016

Ama

7. September 2016

Medvirkende

Holdet bag

Forfatter
William Shakespeare

Instruktør
Hans Henriksen

Scenograf
Nicolaj Spangaa

Lysdesigner
Mathias Hersland

Lyddesigner
Jonas Hvid

Musiker
Olav Gudnason

Kan vi høre, hvad vi siger? Det kan Hamlet

Kronik
Af Jens Christian Lauenstein Led, chefdramaturg, Aalborg Teater

På Aalborg Teater har vi pligt til at spille klassikere, og det er vi glade for. Klassiske tekster rummer nemlig meget ofte indsigter og visdom, som kan gøre os klogere på os selv og vor tid. Det gælder ikke mindst Hamlet, som vi lige for tiden er fordybet i. Her lader Shakespeare sprog og magt indgå i en særlig relation, således at de over 400 år gamle figurerer taler og lytter på en måde, der til forveksling ligner vores.

Vi kommunikerer jo i vore dage mere end nogensinde, og det på alle kanaler. Vi tager kurser og hele universitetsuddannelser i kommunikation, vi meddeler os permanent til hinanden i diverse medier, og vi gør os endda megen umage med at kommunikere at, vi kommunikerer. ”Jeg hører, hvad du siger”, hører vi stadig oftere hinanden sige, og dermed forsøger vi at sige: ”Jeg er opmærksom, jeg forstår dig, jeg tager dig alvorligt”. Og det er godt at høre hinanden.

Politikere forsikrer os gerne om, at de hører, hvad vi siger, og deres ytringer er næsten altid gode og positive. Men når et givent regeringsmedlem – det være sig blå eller rød – f.eks. siger: ”Jeg hører og mærker jo, at mange er bange, og derfor vil vi også gå ind og til se på, hvilke tiltag vi kan finde, så vi kan dæmme op for terrortruslen, der kommer fra nogle af denne verdens slyngelstater”, så betyder det som regel: ”Vi kommer fremover til at overvåge jer borgere endnu mere, og vi vil ikke længere overvåges så meget af jer. Og vi kommer også til at sende flere tropper i krig rundt omkring i verden”. Men det kan være meget svært at få politikeren til at sige det direkte. Terror og slyngelstater bør jo bekæmpes – ingen er uenig i det, og vi når derfor sjældent frem til at tale om det, som samtalen faktisk handler om.

På arbejdspladsen fortæller en medarbejder sin overordnede, at der er et problem i en afdeling. Hvis så chefen siger: ”Jeg hører, hvad du siger”, så har chefen udvist velvilje til at lytte til sin ansatte. Men det hænder, at chefen fortsætter med f.eks. at sige ”Vi tager her i virksomheden den type af problemstillinger, du rejser, meget alvorligt, og derfor vil jeg også gå ind og se på den stress, som jeg hører, at du er røget ind i, og se på, om ikke du skal have en periode med lidt nedsat tid, så du kan få ro til at løse dine problemer”. Efter sådan et svar, har de færreste ansatte flere problemer, de gerne vil have nogen til at lytte til.

Endda helt ind i privatsfæren hører vi, hvad hinanden siger – siger vi. Men når ægtefællen med stor alvor begynder en sætning med ”Jeg hører, hvad du siger”, så er det næppe forsoning og nye privilegier, der er på vej til modparten. ”Jeg hører, hvad du siger, men jeg kan bare ikke blive ved på den her måde, det er ikke sådan, det fungerer, og det er du bare nødt til at forstå. Du må begynde at høre, hvad jeg siger”. Javel ja.

Der kan være mange grunde til, at vores sproglige kommunikation har bevæget sig et sted hen, hvor det mere handler om at true, gardere sig selv og skubbe alt negativt over på dialogpartneren end om at være i åben og reel dialog om et indhold. En af dem kunne være, at vi alle er blevet mere bange. Den ansatte er bange for at blive kørt ud på et sidespor og i værste fald blive fyret; chefen er under pres ovenfra (i det private: markedets benhårde konkurrence, i det offentlige: ministrer på sparemission); politikeren er bange for at afgive i et løfte, og blive hængt ud om løftebryder; journalisten er bange for at blive taget i at afbryde for meget og blive fanget i en ”shit-storm” på sociale medier; parforholdsmedlemmet er bange for at blive trynet og/eller skilt. Ingen tør sige noget ligeud – det er for farligt, der er for meget på spil. Så man svarer, som man bliver tiltalt: taktisk, defensivt, med et modangreb, der er så godt gemt mellem linjerne, at man ikke kan blive hængt op på det. For underteksten, det reelle indhold, er i mange tilfælde så uhyrligt, at den, der siger den højt lyder paranoid eller direkte truende. Hvis man svarer på underteksten og spørger: ”Siger du, at vi skal i krig?”, ”Siger du, at jeg skal sygemeldes, hvis jeg brokker mig mere?” eller ”Siger du, at hvis jeg ikke holder mund, så vil du skilles?” – ja så er man paranoid, krisemaksimerende og på ingen måde omstillingsparat. Angsten lukker vore munde og æder vore sjæle, som Fassbinder sagde.

Præcis samme grundsituation møder vi i Hamlet. Her er Danmarks konge, gamle Hamlet, død for knap to måneder siden, og hans bror, Claudius har besteget tronen som ny konge og giftet sig med den gamle konges enke. I Norge har kongens nevø, Fortrinbras indledt en troppemobilisering, og vi hører, at der også er uro i Danmark. Alle ved, at noget stinker råddent, men ingen taler om det. Tidligt i første akt beroliger Claudius tilsyneladende alle: ”Vi har skrevet til norskekongen, Fortinbras’s onkel, at han bør standse denne rekruttering af tropper og af mandskab eftersom det finder sted blandt Kongens egne folk.” Den nye konge har åbenbart fod på det, og der er ikke noget at komme efter. Og selvom alle ved, at han ikke har fod på det, at der mobiliseres, tør ingen sige noget, for kongen har jo netop lige sagt, at alt er godt. Og det er livsfarligt at modsige ham.

Kun prins Hamlet er frygtløs. Han er blevet opsøgt af sin fars genfærd, som har afsløret, at han blev snigmyrdet af Claudius, og at prins Hamlet skal søge hævn. Og den unge prins er snu og knivskarp: Han afslører magtens sprog ved selv at tale en fordrejet version af det. Hamlet lyder som om, han er skør, men ofte svarer han bare på det, der faktisk spørges om, og derved taler han som den eneste sandt. Og så taler han med det mest løgnagtige sprog af dem alle, nemlig teater. Hamlet arrangerer, at der ved hoffet skal opføres en lille teaterforestilling, der hedder Musefælden – en historie om en konge, der blev snigmyrdet af sin bror. ”Skuespillerne lader bare som om, så det er helt tilforladeligt”, siger han. Men lige akkurat ”løgnen” Musefælden er for hård kost for Claudius, der afbryder forestillingen og dermed afslører sig selv.

Hver gang et teater opfører Hamlet, håber man på, at man med forestillingen kan tale sandt med sin løgn, ligesom prins Hamlet gør det med Musefælden. Det håber vi også, at vi kan med vores Hamlet. Det bliver en forestilling, der – kun via Shakespeares egen ord – handler om overvågning, om angst og krise som magtens bedste venner, og om en prins, der kunne lytte og høre, hvad der blev sagt. Når man lytter til Hamlets evne til at lytte og få alle sandheder med, både de sagte og de usagte, så bliver man selv bedre til at høre efter. Vi håber, vort løgnagtige teater kan skærpe vore hørelser og forståelser, så malstrømmen af ”kommunikation” kan sættes på pause og give plads til dialog.

Hvad er en slyngelstat?

Baggrundsartikel til Hamlet

”Slyngelstat” er en relativt ung neologisme. Det er en oversættelse af det engelske ”rogue state”, som første gang blev brugt i 1994 af den amerikanske sikkerhedsrådgiver Anthony Lake. Han betegnede visse stater som slyngelstater, defineret som ”stater, der ikke blot har sat sig udenfor den demokratiske familie, men også angriber fundamentale værdier”.

Han benævner derpå eksplicit Cuba, Irak, Iran, Nordkorea og Libyen som konkrete eksempler på slyngelstater. Fra og med angrebet på World Trade Center i 2001 blev slyngelstatsbegrebet brugt ganske flittigt, og slyngelstaterne udgjorde nu den berømte ”ondskabens akse”. Historien har med grusom tydelighed vist, at det at opholde sig i et land, der har fået prædikatet ”slyngelstat”, er en yderst farlig affære: Irak, Afghanistan og Libyen har mildest talt mærket konsekvenserne i form af enorme mængder af bomber, krig og ødelæggelse, og i skrivende stund lader alle tre lande sig bedst beskrive som ”failed states”, fejlslagne stater uden egentligt styre, lov og ret.

Men hvis det at lade hånt om den demokratiske familie og dens fundamentale værdier gør et land til slyngelstat, hvordan står det så til med Danmark? Vi var tilsyneladende klar til at udlevere Edward Snowden til tvivlsom retsforfølgelse i USA. Vi har gentagne gange sendt soldater, bomber og militært isenkram til krige, som ikke havde FN-mandat. Forbryder vi os så ikke mod international lov? Er vi så ikke selv slyngler? I hvert fald må vi være yderst opmærksomme på, om nogen begynder at kalde os en slyngelstat og ikke mindst hvem, der i så fald gør det. Det er et ord, der kan føre til massedrab.

Vil du vide mere?

Svingende hat og jazz i Hamlet

Artikel på Nordjyskeplus.dk. Jazzmusikken er både munter og dyster. Kan den så bruges i ”Hamlet”? Det er spørgsmålet.

Læs artiklen her (kræver abonnement)

Shakespeare gav os onelineren, der forbinder Danmark med råddenskab

Artikel i Information om Shakespeares berømte citat, der bruges verden over til at beskrive korruption og moralsk fordærv.

Læs artiklen her

Gratis undervisningsmateriale

Teatrets dramaturg har udarbejdet materiale, der kan give inspiration til, hvordan 'Hamlet' kan bruges i undervisningen.

Download undervisningsmateriale