Das Ding

Forestillinger

Tankevækkende komedie om vores globale verden
En revolver der blev glemt i en borgerkrig. En svinekotelet fra Rumænien. En fodboldtrøje. Disse genstande spiller en afgørende rolle, da Katja ender med at stå med en pistol for brystet. Kun tingen – Das Ding – forstår, hvordan alle elementerne hænger sammen.

For alle dem, der altid har undret sig lidt over, hvad denne her globalisering har med dem at gøre, er Philipp Löhles humoristiske stykke det helt rigtige.

På yderst H.C. Andersensk vis lader han en bomuldsfibers rejse omkring hele kloden forklare og belyse, hvordan vi alle er forbundet med hinanden, og hvilke konsekvenser det har for vore liv.

 

  • Billetpriser

    230 - 270 kr.

  • Unge u. 25 år

    80 kr. (weekend: ½ pris)

  • Danmarkspremiere

    10. maj 2017

  • Sidste spilledag

    2. juni 2017

  • Scene

    Lille Scene

Spilledage

Køb billet til "Das Ding"

Køb billet

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Medvirkende

Holdet bag

Forfatter
Philipp Löhle

Instruktør
Martin Nyborg*

Scenograf
Frederikke Dalum*

*) Praktikant fra Statens Scenekunstskole København

Lysdesigner
Mathias Hersland

Lyddesigner
Aske Bergenhammer Hoeg

Hvilken globalisering?

Netop globalisering er et af de begreber, som de senere år har fyldt meget i vores fælles, fortløbende dialog om, hvordan verden udvikler sig. Og det kan være vanskeligt at få helt hold på, hvad det i virkeligheden er, og hvorfor og hvorvidt man kan være for eller imod. Uanset hvilken holdning man måtte have, så er det uomtvisteligt, at globaliseringen finder sted i den forstand, at vi rejser mere, vi krydser flere grænser, vi handler over store afstande, og verden bliver på den måde stadigt mindre. Det betyder også, at vi alle sammen på hele kloden påvirker hinanden mere. Det, den enkelte køber eller ikke køber her, har betydning for klimaudviklingen og dermed fx for mulighederne for at dyrke bomuld på den anden side af kloden. Vi hænger altså tættere og tættere sammen, hvad enten vi nu vil eller ej.

Når man kan være ”globaliseringsmodstander” eller det modsatte, nemlig ”tilhænger af globalismen”, som det nogen steder også kaldes, så handler det mest om, hvorvidt man er tilhænger af et frit, globalt marked eller ej. Det verdensomspændende, frie marked kan generere profit og muligvis skabe arbejdspladser, men det kan også flytte rundt på enorme ressourcer og tømme hele have for fisk etc. Tingen, Das Ding, er, at vi kun har én global verden at boltre os i, og hvis vi skal passe på den, så den kan gives videre til vore tipoldebørn, må vi forstå, hvad der sker, når den globale virkelighed vokser ind i den enkeltes stue og helt ind i tøjet.

Instruktør Martin Nyborg om ‘Das Ding’

Instruktør Martin Nyborg om ‘Das Ding’

I en tid, hvor individets frihed synes at være vores vigtigste værdi, er det irriterende meningsfuldt at få børn.

Das Ding er fortællingen om bomuldsblomsten, Tingen. På den ene side et tragisk eventyr og på den anden side et komisk coming-of-age eventyr. I Philipp Löhles historie møder vi Tingen som en abstraktion over sjælen. Vi følger dens naive og optimistiske rejse ind i voksenlivet og dermed ind i verden. På rejsen ser vi en række mennesker fra flere af verdens kontinenter, der kæmper for frihed og mening i en tilværelse præget af arbejde.

Das Ding handler om globaliseringen og hvad den gør ved mennesker. Globaliseringen har inviteret verden ind i vores bevidsthed. Det er udenlandske serier, eksotiske frugter om vinteren, rejser, iphones og internet. Den har også bragt nye arbejdsområder og arbejdsformer med sig. Man kan producere til et marked, man ikke er en del af eller producere til sit hjemmemarked fra en anden verdensdel.

Det er mærkeligt at blive voksen. At opleve rejsen, hvor perspektivet ændrer sig fra skolen, forældrene og det lokale til arbejdet, børnene og hele verden. Det kan være vidunderligt at vinke farvel skolegården og smage friheden, ligesom det kan være svært at gribe alle mulighederne. Vi eksisterer, lærer man, på grund af en mirakuløs tilfældighed, og det forsøger vi så at leve op til, på trods af hverdag, familie og “plejer”.

Sådan har karaktererne det også i Das Ding. De vil være frie. Frie fra arbejdet, fra ægteskabet og skammen. Men friheden kommer med en pris, for hvordan bliver man helt fri uden at blive helt rodløs?

Vil du vide mere?